مارس 31، 2008

اوعى تقول الوو


بمناسبة انتهاء الموسم الضريبى، وتقديم الاقرارات والناس اللى قاعده مستنية العينة العشوائية وبختك يابو بخيت، الا اذا كنت حضرتك من الناس اللى بتقدم اقرارها فى مصلحة كبار الممولين فالوضع انذاك يختلف، المهم ولان الشئ بالشئ يذكر، حبيت احكيلكم تجربتى مع اول مكتب محاسب قانونى اشتغلت فيه، واهى كلها ضرايب
*****
وقتها كنت لسه متخرجه جديد ، وجاتلى فرصه الشغل فى المكتب ده، والصراحه كانت كل حاجه جديد فى جديد بمعنى الكلمة، يعنى انا متخرجه جديد، والحاج المحاسب صاحب المكتب لسه فاتحه جديد بعد ما خرج على المعاش، فى شقة جديدة فى برج جديد ، يعنى كل حاجة توحى ببداية مبشرة ان شاء الله
*****
قعدت اول كام يوم كده استكشف الشغل ماشى ازاى، وتخيلت انى حلاقى بقى ناس داخله وناس خارجه، واكتشفت يا مؤمنين ان العميل الوحيد للمكتب هو الحاج صاحب البرج اللى احنا فيه، وطول اليوم وانا قاعده بوزى فى بوز الحيطة ، بس الحق يتقال ايام الفراغ دى فادتنى فى حاجات كتير ، يعنى خلتنى ختمت القراءن فى وقت قصير، قرأت كمية من الكتب والمجلات والجرايد لا بأس بها، ده غير لما كنت ابقى ساعات لوحدى اروح قافله على نفسى الباب واروح فى نوم عميق، مش عارفه ليه النوم فى الشغل على المكتب بيبقى احلى والذ من النوم فى بيت الواحد وعلى سريره؟؟
*****
الحمد لله مفاتش وقت طويل وابتدا يبقى فى شغل، فقرر الحاج انه ياخدنى معاه جولة تفقدية فى مأمورية الضرائب للتعرف على نظام الشغل والشُعب المختلفة، ويومها اخدنى معاه وبقى يلف بيا من مكتب لمكتب ولا تجار الشنطة اللى بيلفوا على المصالح الحكومية، وكل ما يقابل حد يعرفه عليا ويقوله مديرة مكتبى، مكتب ايه يا حاج وهو كله على بعضه اوضتين وصاله منهم اوضه المحروس ابنك عاملها مكتب مستخلص خللى الطابق مستور، والحقيقة انه فرج امه لا اله الا الله عليا من اول مدير عام المأمورية لحد الفراش
*****
المشكلة ان الحكاية دى جابت نتيجه عكسية، لانى اكتشفت بعد كده اد ايه كانوا بيحبوه ، واد ايه كان مدير لطيف، لدرجة ان اللى كان بيعرف انى من مكتبه كان بيبقى هاين عليه يرمينى من الشباك، وخصوصا ان شكلى بقى معروف ليهم زى الناس اللى متعلق صورها فى المحافظة، ودى تعلم اى حد انه لما يخرج من مصلحه كمدير ميرجعلهاش تانى ابدا كعميل
*****
كل اللى فات ده عادى وبيحصل، اللى زاد وغطا ان بعد كده لقيته فى يوم بيقولى على فكرة انا مش جاى انهارده بعد الظهر، مسافر عندى حضرة، طبعا اختكوا وقعت وهى صغيرة على ودنها اصنجت، فقلت اكيد بيقول محاضرة وانا سمعت غلط، بس محاضرة ايه دى معقول يكون بيدرس فى حتة وانا مش عارفه؟؟
*****
المهم تانى يوم لقيته جاى وراح مشغل شريط كاسيت غريب، اصوات عماله تقول مدد يا رسول الله ،والله حى وحاجات كتير كده مش فاهماها، المهم ندهلى وادانى كيس فيه اعشاب وقاللى ممكن تعمليلى شاى وتحطى فيه من الكيس ده، ميروحش مخكم لبعيد دى طلعت مرمرية ، عملت الشاى ورجعتله لقيته معلق صورة واحد على الحيطة ، بقوله مين ده قاللى ده العارف بامر الله مش عارف مين بتاع الطرق الصوفيه ابصر ايه، مع ان الراجل اللى فى الصورة وشه زى البدر ولابس بدلة سينييه، صوفيه ايه بقى !!!
يعنى اللى يشوف الحاج وهو قاعد ورا مكتبه بيسمع الشريط والبخور قدامه وفى ايده كوباية الشاى ابو مرمرية-اللى بالمناسبة مكنتش بطيق ريحتها ولما اشمها احس انى عايزة ارجع من سابع دور-يقول والعياذ بالله انى شغاله عند دجال مش محاسب
*****
نسيت اقولكم ان فى خضم هذه الاحداث، كانت الحاجة مرات الحاج وبنته بييجوا يأنسونى فترة بعد الظهر، الظاهر بعد ما بيتغدوا ويشطبوا المواعين مش بيلاقوا حاجة يعملوها فييجوا ياخدوا بحسى، وتروح واحدة قاعدة على يمينى والتانية على شمالى وابقى فى وسطهم شبه عادل امام فى شاهد ما شافش حاجه ، وهاتك يا كلام ورغى عن مرات ابنهم اللى طلعت وحشة ومهملة ولما راحوا يفتشوا عليها تانى يوم الجواز ولقوا بيتها مش نظيف، بالذمه دى حد يعقلها؟؟؟
والحمد لله فضلوا وراه لحد ما طلقها وارتاحوا
*****
ثم جاءت النهاية، فى يوم بعد الحاج ما نزل لقيت موبايله بيرن، نساه على مكتبه، بصراحه مكنتش عايزة ارد لكن لما لقيته رن كتير قلت مابدهاش بقى:-
-الوو.. مين يا فندم؟
-مين ايه .. انتى اللى مين
-انا داليا.. حضرتك اللى مين؟
-انا مرات الحاج يا حبيبتى، ازاى تردى على تليفونه؟؟
-اصله نزل وساب التليفون
-وكمان سايبلك التليفون حلو قوى ، وازاى يسبهولك، وازاى....... وازاى .........
وهوب راحت قافلة السكة فى وشى، وكانها حاشا لله ظبطتنى مع التليفون فى وضع مخل، ساعتها بجد اخدت القرار انى اسيب المكتب ، مش كفاية عليا شرايط الحضرة ، والشاى ابو مرمرية اللى لعب نفسى عليا طول الشهور دى كمان تيجى هى وتكلمنى بالشكل ده، صحيح الحاج بعد ما عرف قعد يعتذرلى وحاول يسترضينى، لكن انا جبتهاله من ناحية انى مش عارفه اوفق بين الشغل فترتين والدبلومة اللى بعملها، وفعلا سبت المكتب
*****
وعموما على السادة قاطنى محافظة بورسعيد، اللى يعرف شغل بعيد عن الحاج ومراته وبنته وموبايله ياريت يبقى يقوللى ، والاجر والثواب على الله، والاهم من ده يكون بعيد عن الضرايب لان وشى عندهم بقى من النوع المألوف قوى
واهــــــــــــــــو ده عيبــــــــــــــــــه

مارس 28، 2008

سينما الخبيزة


بصراحة يا جماعه انا مش عارفة اقول ايه، الواحد بقى يشوف ويسمع العجب يا ترى ممكن حد يفهمنى ايه موجه الشذوذ اللى بتجتاح مصر الايام دى سواء فكريا او ادبيا او سينمائيا ؟؟؟
*****
بقالى فترة ملاحظة ان كل فيلم بيظهر بيتناول الفكرة دى بشكل اكبر واغرب من اللى قبله ، صحيح فكرة تناول العلاقات الشاذه مش جديدة قوى، وسبق تناولها قبل كده بشكل غير مباشر فى اكتر من فيلم منهم ( قطه على نار) لنور الشريف وبوسى، او حتى بشكل كوميدى زى ما حصل فى مسرحية (العيال كبرت) لما حسن مصطفى يقول سلملى على جوزك يا اسماعيل بيه، ويرد سعيد صالح يقوله ليه هو اسماعيل بيه شاذ؟ الكلمة اللى فضلت محذوفه من المسرحية اكتر من تلاتين سنة
*****
لكن الحكاية اخيرا بدأت تاخد شكل مباشر، وكانت بداية القصيدة مع فيلم (عمارة يعقوبيان) اللى اكيد اغلبكم شافه، وانا من حظى انى دخلت على عمايا شفته فى السينما، وطول الوقت كنت بحاول اتشاغل عن الفيلم بانى اسأل اللى معايا يا ترى خالد الصاوى جاب العبايات الحلوة دى منين؟
*****
بعديها جت حكاية فيلم ( حين ميسرة ) والضجه اللى حصلت عليه وعلى بطلاته بسبب مشاهد الخُبيزة اللى كانت بينهم،ومدافعتهم عن الفيلم بان ده شئ موجود وبيحصل وبلاش بقى شغل النعامه اللى تحب تدفن راسها ، طب يا اسيادنا وبعد النعامه ما طلعت راسها ايه اللى حصل؟؟
*****
اللى حصل بقى ان الحكاية دى بقت التيمة السينمائية الجديدة اللى حيبتدى يلعب عليها كل المؤلفين والمخرجين ، زى ما حيحصل فى فيلم (علاقات ساخنة ) اللى احب اطمنكم انه مش حيكون فيه مشهد ولا اتنين ، لا ده حيبقى الفيلم كله بيتناول الحياة الخُبيزية السعيدة بين فتاتين، اللى حيكون التجربة الاولى من نوعها فى العالم العربى، ال يعنى اكتشفوا الذرة!!
*****
واللى يضحك ان المخرج قال انه حيقدم الفكرة بشكل غير مبتذل يعتمد على الايحاء والرمز، ومش شايف ان حيكون فيه اعتراض من الرقابة على الفيلم ،الظاهر ناوى يقدمه على طريقه القهوة اللى بتفور والشيش اللى يتفتح والبرق والرعد!!
*****
يا ترى الافلام دى الهدف منها ايه؟ ومحدش يقوللى كشف نقاط الخلل فى المجتمع، زى ما قالوا قبل كده على افلام المخدرات والاغتصاب والفساد ، اللى بالعكس كانت بتعلم الناس الحاجات دى اكتر ما بتمنعهم عنها
*****
للدرجة دى يعنى اختلت الطبيعه السوية عند الناس، مهو اللى حيدخل يتفرج عليه يا اما هو كده، يا اما الفضول هو اللى بيدفعه يعرف ايه اللى بيحصل وده برضه شئ مش سوى، ومش بعيد بعد كده تلاقى العالم الخُبيزة دول بيطالبوا بحقوقهم وعايزين هما كمان خانة فى البطاقه
*****
انا ضد الشذوذ بمختلف انواعه فكريا وادبيا وبيولوجيا، لان ربنا سبحانه وتعالى خلقنا فى الاصل أسوياء، وخلق من حوالينا طبيعه سوية، لا عمرنا شفنا جاموسة ماشية مع جاموسة، ولا طائر جه فى موسم التزاوج وقرر يغير ميولة ويبقى خُبيزى
*****
حتى فى الفيزياء علمونا ان الاقطاب المختلفة تتجاذب والمتشابهه تتنافر، يعنى لازم يبقى قطب سالب وقطب موجب علشان الدايرة تقفل، ومحصلش ان طلع حد يقولك ممكن نمشيهم شبه بعض
*****
والناس بتوع الحرف اليدوية اللى لما يكون فيه قطع متركبش غير مع بعضها يقوموا يسموها( ذكر+انثى) ، زى العاشق والمعشوق فى الارابيسك
*****
انا بستغرب فعلا على الناس دى اللى ترفض الشذوذ فى الطبيعه والصناعه والكيمياء والفيزياء وتقبله بس..... فى الاحياء
واهـــــــــو ده عيبـــــــــه
**ملحوظه:- كلمة خُبيزة بديل عن اى كلمة تدل على علاقه غير سوية

مارس 27، 2008

عود احمد


وعادت اليكم فى حلتها الجديدة-التيفال زهران-بعد غياب مادامش اكتر من كام ساعة، وذلك بعد اجراء التجديدات والديكورات والستائر المشجرة اللى انتوا شايفينها
واحقاقا للحق يعود الفضل فى هذا التجديد والنيولوك الى الاخ محمد الشافعى اللى طلع عينه معايا النهارده ، وبقوله ربنا يكرمك ويصبرك على، ومتزعلش منى غلبتك معايا
وكذلك الاخت دينا مصيلحى (دى صفه مش اسمها) اللى نشفت ريقى علشان تعملى بعض التعديلات لان زى ما انتم راسيين اختكوا بلاطة فى اى حاجة تتعلق بالكمبيوتر، وحكاية التدوين دى واخداها عافية بالدراع يعنى
طبعا حد حيقول ايه الالوان الفحلقى اللى انا عملاها دى، حرد بمنتهى الذوق واقوله مزاجى، ده انا ما صدقت لقيت شكل فيه كل الوان الدنيا، خصوصا الالوان المزهزهة اللى تحسسك ان الدنيا ربيع فعلا، حتى لو كانت شبه قميص شعبان عبد الرحيم اللى من الوكالة
يبقى اذا كان معنديش شجاعه شعبان انى البس الالوان دى فعلى الاقل اشوفها هنا، ولا ايه؟؟

مارس 23، 2008

سوق على مهلك سوق وحياتك ما هايعتقوك


مبروك عليكم وعلينا قانون المرور الجديد، اللى خلال ايام حيكون بيعرض امام مجلس الشعب، وطبعا موافقون على بركة الله، ومين يا جماعه يكره ان الفوضى فى شوارعنا تتنظم شوية ، كتر الف خيرهم

***

القانون الجديد حيبقى فيه تغييرات كتير، منها مثلا ان المخالفة حتبقى على السائق مش على المركبة زى زمان، لانهم بعد بحث وجهد اكتشفوا ان السائق هو المسئول مش العربية، يبقى هو اللى يشيل المخالفة حتى لو مش صاحبها، ودى حاجة كويسة علشان كل واحد غصب عنه يحافظ على عربية غيره ، وخصوصا ان مبالغ المخالفات حتكون مرتفعه، ده على حسب اللى سمعته بس لسه التسعيره منزلتش

***

مش بس كده، السائق اللى حتتكرر مخالفاته حتتسحب رخصته خالص، ومش بعيد يدخلوه مدرسة المرور من جديد علشان يوافقوا يدوه رخصة تانى، ولو فكر يطلع من وراهم بدل فاقد للرخصه المسحوبة، يبقى ليلته ليلاء ، لان الباشوات عملوا قاعده بيانات جديدة متسجل عليها دبة النملة، وساعتها حيبقى بيعرض نفسه للغرامة ومش بعيد الحبس

***

حاجة كمان، اللى حيسمح لحد اقل من 18 سنة انه يسوق عربيته ويعمل بيها حادثه لا قدر الله، مش حيقدر يقول الواد اخدها من ورايا، لانه ببساطه حيتحمل نفس العقوبة الجنائية والمادية، بس هل ياترى الحكاية دى حتتطبق على ولاد الكبرات، ولا معمولة بس لسواقين الميكروباصات اللى ماشيين من غير رخص وتحت 18 سنة ؟؟

***

وبمناسبة الميكروباصات ، حيبقى ممنوع منعا باتا انها تقف على مطالع الكبارى، او تمشى وبابها مفتوح، والتكاتك دى انسوها لان حتشتغل بس بين القرى والطرق النائية، غير كده الزامهم بالسير على يمين الطريق ، كان غيرهم اشطر!!

***

ولاننا نعيش عصر الحكومة الالكترونية، فسيتم تركيب كود على اللوحات المعدنية يمكن قراءته الكترونيا، ايوة بالظبط زى اللى فى الافلام الاجنبى،لما يحط الظابط الجهاز عليه يقوم يعرف اسم صاحب العربية واسم السواق والتباع كمان وبيحمل من موقف ايه

***

اما العربيات النقل فدى بقى حكايتها حكاية، حيحطولها نظام محدد للسرعات ، وتمشى فى الحارة المخصصة لها يمين الطريق، لغاية ما ربنا يفرجها وخلال 3 سنين يلغوا المقطورات خالص ويمنعوا استيرادها، على ان تقوم المصانع المحلية بانتاج البديل فى شكل وحدة نقل واحدة ، استر يارب ، بقى هى سياراتنا المحلية اللى حتقلل الحوادث!!!

***

غير كده حيركبوا فيها صندوق اسود علشان يعرف خط سير السيارة النقل واذا كان السواق قبل ما يتقلب بيها كان بيشرب بانجو ولا دى عملية انتحارية، كمان حيجيبوا الجهاز اللى بيكشف عن تعاطى الكحول بالنفس ،طب ما كفايه الباشا يقوله قول حاحا وحيعرف على طول اذا كان شارب حاجة ولا لا

***

صحيح القانون الجديد ليه حسناته زى تغليظ العقوبات للسير فى الاتجاه العكسى وتعريض حياة الناس للخطر قد تصل للسجن،لكن نقدر برضه نستخلص منه شوية حاجات:-

1-ان شاء الله حصيله الداخلية حتكون وافرة بعد تطبيق القانون، لان من خلال تجاربنا اى قانون جديد بيبقى فيه كلمة تشديد العقوبة بيجى من وراه فلوس كتيرة ، خصوصا لو كان بيدى الاختيار بين الدفع او الحبس

2-بعد ما كان عسكرى المرور بيرضى بالخمسة ولا العشرة جنيه المطبقه، دلوقتى حيبتدى يساوم على مبلغ اكبر لانه حيبقى عارف ان روحك بين ايديه

3-هنيئا لمستوردى كود اللوحات المعدنية والجهاز اللى بيقرا الكود ، الصندوق الاسود بتاع النقل، الجهاز اللى بيقول حاحا، وكذلك مصنعى السيارات النقل المحلية اللى حتبقى ان شاء الله احسن من المستوردة وتمنع الحوادث خالص

***

السؤال بقى اللى بيطرح نفسه هل سنكون جميعا سواسية امام قانون المرور الجديد؟ يعنى سواق الميكروباص زى سواق عربية البيه او الباشا، الراجل ابو عربية 128 على ادها، زى اللى راكب عربية محدش يعرف ينطق اسم ماركتها

***

حتى يظهر القانون للنور، ونعرف راسنا من رجلينا ، كل اللى اقدر اقولهولك عزيزى المستمع ((طريق السلامه))


واهــــــــو ده عيبـــــــــه

مارس 21، 2008

عفوك امى سامحينى


كل سنة وانتم طيبين انهارده عيد الام، بصراحة ملقتش كلام اكتبه فى البوست ده يعبر عن اللى عايزة اقوله احسن من كلمات اغنية سامى يوسف ((أمى))


Blessed is your face
blessed is your name.. my beloved
blessed is your smile
which makes my soul want to fly
my beloved
open eyes and all the times that you did for me
but I never realized it
and now it is too late
forgiven ME
Now I'm alone filled with so much shame
for all biased I caused YOU pain
if only I could sleep in your arms again
MOTHER.. I'm lost without you
you was the sun that brightened my day
now who's gonna wipe my tears a way
if only I knew what I know today
MOTHER.. I'm lost without you


أماه.. أمّاه.. يا أمي
واشوقاه.. إلى لقياك يا أمي
أمك أمك.. أمك أمك
قول رسولك
في قلبي ..
في حلمي.. أنت معي يا أمي
رحتي
واا .. تركتيني
يا نور عينيّ
يا أنسَ ليلي يا ..
روحتي وتركتيني
من سواك .. يحضنني؟
من سواك.. يسترني؟
من سواك.. يحرسني؟
عفوك أمي.. سامحيني

مارس 19، 2008

وُلـــــــد الهــــدى


ُولد الهدى فالكائنات ضياء....وفم السماء تبسم وثناء
كل عام وانتم بخير بمناسبة المولد النبوى الشريف، يا ترى حنحتفل السنة دى عادى زى كل سنة ولا كأن فى حاجة بتحصل؟؟ على أساس اننا اعترضنا وقاطعنا وعملنا اللى علينا، يبقى من حقنا نحلى بوقنا وناكل الحلاوة
***
طول عمرى نفسى اعرف ايه سر ارتباط اعيادنا الاسلامية بالاكل، رغم ان ده لا يمت للدين ولا السنة بشئ، رمضان يبقى كنافة وقطايف، العيد الصغير كحك وبسكويت، العيد الكبير لحمة وفتة، المولد النبوى يبقى عروسة وحصان وحلاوة، وبننسى أى حكمة من الايام الفضيلة دى
***
يعنى بكرة مثلا ذكرى مولد الرسول عليه الصلاة والسلام، بدل ما الناس تنوى الصيام وتقرر تنتهز فرصة اليوم الشريف ده للتفكر فى سنة الرسول عليه الصلاة والسلام، حتلاقيهم يا اما بيتخانقوا علشان الحلاوة اللى مجتش، يا اما واقفين متزاحمين عند الحلاوانية
***
وياويله يا سواد ليله اللى ميجيبش لخطيبته،أو اللى متهاديش حماتها، أو اللى يدخل بيتهم وايده فاضية، وكإن الناس لو مكلتش الحلاوة فى اليوم ده حتفضل تعانى من خلل بيولوجى طول السنة ، ومش بعيد يطلعلهم فسافيس فى قفاهم
***
حاولت اعرف جه منين اصل تاريخ حلاوة المولد ده، واكتشفت انه كالعادة افتكاسة فاطمية زى الكنافة والقطايف ولقمة القاضى، واضح انهم كانوا عايشين فى رفاهية خلت كل تفكيرهم منصب على ابتكار أنواع أكل وبس
***
بصوا انا مش بدعى المثالية، ولا حكدب واقول انى مش باكل حلاوة المولد، أنا كل اللى اقصده ان ميبقاش ده كل علاقتنا باليوم، لان صاحب المولد أشرف وأعز من ان ميلاده يرتبط فى اذهاننا بس بأكل الحلاوة، خصوصا فى ظل المهازل اللى بترتكب الايام دى فى حقه
***
وأخيراً وليس اخراً( اللهم صلى على سيدنا محمد حتى لا يبقى من صلاتك شئ، وسلم على سيدنا محمد حتى لا يبقى من سلامك شئ، وبارك على سيدنا محمد حتى لا يبقى من بركاتك شئ )

******

كلمة واقفة فى زورى:-

اقسم بالله العظيم انى مش ضد المقاطعه، بالعكس انا اتمنى اننا نقدر نقاطع كل حاجة دخيلة على حياتنا ، على الاقل علشان نقدر نملك زمام امرنا زى ما قال الشيخ الشعراوى-رحمه الله- بأن نزرع ما نأكل، ونصنع ما نلبس، وأظن اللى عمله غاندى احنا مش ناقصين ايد ولا رجل علشان نعمله

***

لكن ازاى اقاطع منتجات أنا وتقريبا 90% من الشعب المصرى لا نعرفها ولا بنستعملها،المواطن البسيط اللى مش لاقى الزيت اكيد عمره ما أكل بالزبدة الدنماركى، وماهوش عارف يشترى اللبن السايب لولاده علشان يشربهم لبن العلب الدنماركى، ومداقش الجبنة الدنماركى لان كبيره مثلث الجبنة النستون المصرى اللى ممكن يكون بيشتريه فرط زى السجاير

***

إذن عبء المقاطعه يقع على عاتق اخوانا العرب اللى هما المستهلك الاساسى للحاجات دى، و ال10% اللى بتشترى أكلها من عند كارفور ومترو وغيره ، مش من عند ابو إسلام البقال


افتونى بالله عليكم كيف اقاطع إذن!!!!

******


كلمة تانية واقفة فى زورى:-

من كام يوم قررت دولة بيلا روسيا (روسيا البيضاء) طرد السفيرة الامريكية ، وسحب سفيرها من امريكا وذلك لفرض عقوبات على شركة بترول خاصة بها، واخدين بالكم علشان شركة بترول ، مش علشان اهانوا نبيهم ولا استهزئوا بيه فى رسوماتهم، ولا دبحوا وقتلوا فى عيالهم ، يا ترى كام دولة عربية قررت تطرد السفير الامريكى أو الدنماركى أو الاسرائيلى من ارضها؟؟


وأهـــــــــو ده عيبـــــــــه

مارس 15، 2008

عن الاكـــــل والغـــــلا


اشمعنى يعنى تامر حبيب يكتب عن العشــــق والهــــــــــوى، انا بقى قررت اكتب عن الاكــــــــــل والغـــــــلا

العيش والعيشة واللى عايشينها


وجاءت ازمة رغيف العيش علشان تكمل علينا، ال يعنى الناس رايقة وفاضية وكل حاجة متوفرة ، فحبوا يضيفوا شوية دراما لحياتنا، وبدل ما يبقى عندنا ضحايا عبارات ومراكب يبقى عندنا كمان ضحايا طوابير العيش
***
يمكن لوقت قريب مكانش عندنا هنا -فى بورسعيد-مشكلة طوابير العيش اللى بالساعات دى زى محافظات تانية، بالعكس كان العيش نظيف ورخيص(قروا بقى)وكان ممكن الواحد يشتريه اليوم بيومه
***
وفجأه اتبدل الحال ، طوابير بالساعات، خناقات وقلة ادب،وكل ده سببه افواج الناس اللى بتيجى من محافظات ومدن قريبة علشان تشترى العيش من هنا، وياريتهم بيشتروه علشان ياكلوه او بكميات معقولة، لا تلاقى الواحدة من دول(اغلبهم ستات) جاية واقفة فى الطابور ومعاها شوالين على الاقل وتقول للراجل عايزة بعشرة جنيه
***
طبعا العيش ده بيطلع بره البلد يتباع بتلات او اربع اضعافه، او بيتاخد ويتباع لناس هنا برضه بس مكسلة تقف فى الطابور وعندها استعداد تدفع تمنه مضاعف
***
وبالرغم من حكاية الرقابة على المخابز اللى طلعوا فيها دى، وان محدش يشترى باكتر من 2 جنيه، الا ان الواقع غير كده خالص، وكفاية تدى الواد الفران فى ايده اى حاجة يبيعلك المخبز باللى فيه
***
ولان اكل العيش مش بالساهل، وفى اكل تاكله واكل ياكلك على راى بعرور ، مفيش قدام الواحد غير انه ينتهز اى فرصة يقدر يجيب فيها عيش ويخزنه ، واهو نعمل حسابنا للايام العجاف اللى جاية
***
اما اللى نقطنى بجد وخلانى بفكر اركب مرارة كاوتش، ان رغم مذابح العيش ، والرغيف اللى الواحد بيجيبه بطلوع الروح، لسه فى بعض الفلاحين من بتوع البط والفراخ اللى بيعدوا بمنتهى البجاحة من تحت البيوت ويندهوا :-
اللـــــــــى عندهـــــــــــــــا عيــــــــــــــــششش للبـــــــــــــط
مجانين دول ولا ايه؟؟؟؟ ان شالله ما طفح البط


نصائح ست البيت للاستغناء عن الزيت

اسعار الزيت اللى ارتفعت بشكل جنونى ولسه حترتفع شئ محير، هو صحيح كل حاجة غليت بس بصراحة الزيت ضرب رقم قياسى فى سرعة الزيادة، يعنى ممكن تشترى الازازة الصبح بسعر تروح تسأل عليها بالليل تلاقيها بسعر تانى، ولا البورصة

***

وعلشان كده انا قررت اديكوا شوية نصائح تخليكوا تستغنوا عن الزيت خالص،واهو كله بثوابه

***

-بالنسبة للحوم والفراخ(ولو ان اذا كنتم لسه قادرين تشتروها يبقى اكيد حتشتروا الزيت) فانسوا حكاية البانية والبوفتيك والمقلى والمحمر دى خالص، وعيشوا على المسلوق احسن، وان كان ولابد يبقى اشتروا شواية واقعدوا اشووا فى البيت عليها،او حطوها فى فرن البوتوجاز وهى تستوى لوحدها من غير زيت ولا حاجة ، بلا فلقة دماغ

***

-بالنسبة للحلويات ، شيلوا من قاموسكم القطايف وبلح الشام وصوابع زينب ولقمة القاضى واى حاجة ممكن تحتاج زيت، بطلوا بقى الحاجات البلدى دى ، وخليكوا فى الجاتوهات والتورتات والحاجات اللى بتتعمل بزبده-بس متكونش دانماركى علشان المقاطعه-

***

-اما للى مش بياكل الحاجات دى ومقضيها نباتى، يبقى ينسى البادنجان المقلى والبطاطس المحمرة وتقلية الكشرى واى حاجة ممكن تتعمل بزيت، ويفهم ان الحكومة عايزاه يترقى وياكل السوتيه ويحافظ على صحته من الكوليسترول، حتى ولو كان بيقلى بزيت التموين اللى ميفرقش كتير عن الزيت اللى متغير من عربية ، ومع ذلك الناس مش قادرة على تمنه

بالذمة مش مصيبة اننا نعيش فى بلد تمن ازازة زيت الشعر فيها ارخص من تمن ازازة زيت الاكل!!!!!

بالكيـــــــــلو ولا بالــــــــــــواحده



فى اوروبا والدول المتقدمة من حقك تشترى اكلك بالكمية اللى انت عايزها، يعنى لو ماشى فى الشارع ونفسك راحت للتفاح حتروح مادد ايدك واخد واحدة وعاطى تمنها للبياع عادى خالص من غير ما يطلع يجرى وراك ،ولا يقولك متاخد 2 كيلو على بعض ياباشا


ولو برضه رحت للجزار ممكن تقوله بمنتهى الكبرياء عايز حتتين لحمة او تلاتة حسب العدد اللى انت عايزه، وبمنتهى الادب حيروح مجهزهم ومش بعيد يوصلهم لحد البيت كمان، من غير ما يرفع عليك الساطور ولا يعلقك بدل اللحمة اللى قدامه


طيب تفتكروا النظام ده ممكن يمشى عندنا فى مصر، خصوصا مع السلع اللى سعرها مرتفع، واللى اغلب الناس مش بتقدر تشتريها علشان لازم تتباع بالكيلو مش بالواحدة ولا بالحتة، وبالتالى فى ناس متعرفش طعم حاجات كتير


واشمعنى النظام ده موجود فى دول نظيفة ومرتاحة ومش محتاجه اصلا تشترى اللحمة بالحتة ولا الفاكهه والخضار بالواحدة، لكن كل الحكاية ان المسالة بالنسبة لهم ترشيد استهلاك مش اكتر، بدل بواقى الاكل اللى بتترمى فى الزبالة ويعاد تدويرها بمعرفة ناس تانية تدور عليها وتاكلها، وده اللى بقى عادى فى مصر دلوقتى انك تلاقى ناس بتاكل من صفائح الزبالة

بيتهيالى ان مع الغلا المستمر اللى بيزيد كل يوم رضينا او مرضيناش النظام ده حيطبق، وبكرة نلاقى نفسنا بنشترى اللحمة بالسنتيمتر والزيت بالكوستبان، والرز بالحباية زى الاسبرين

واهــــــــــــــــو ده عيبـــــــــــــــــــــه

مارس 10، 2008

أمرك مطاع يا سيد الانطاع


بسم الله الرحمن الرحيم

((الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا))

صدق الله العظيم

***
طبعا اغلبنا اذا مكانش كلنا عارفين الآية الكريمة، وناس كتير بتحب تستشهد بيها مع اى خلاف بين زوجين، او اى مناقشة فى موضوع المساواة بين الراجل والست اللى مش عايزين يرحمونا منه، بس يا ترى ايه هو المعنى الحقيقى للقوامة؟؟ وايه هو وجه التفضيل للراجل عن الست علشان يقوم بهذه المهمة؟؟؟
***
القوامة بأبسط معانيها هى تحمل الرجل لمسئولية اسرته ماديا ومعنويا، وانفاقه على المسكن والمأكل والمشرب، ورعايته لافراد اسرته، بالظبط زى حديث الرسول عليه الصلاة والسلام (( كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته )) ، والمسئولية اكيد لا تتجزأ
اما بقى عن تفضيل الرجل للقيام بهذه المهمة ، فمش علشان عضلاته ولا الشنب اللى فى وشه، لكن لوجود عبادات يُكلف بها الرجل دون المرأة ، زى الجهاد والصلاة فى المسجد وفى جماعة وغيرها ، وانا عن نفسى شايفاه نوع من التكريم للمرأة انها تقعد كده معززة مكرمة، والافندى بتاعها يقوم بكل طلباتها
***
كل اللى فات ده جميل ، لو موجود وبيطبق صح، لكن للاسف الواقع بقى غير كده، يا ترى حد يعرف فى مصر كام اسرة تعولها ست؟؟ أو بمعنى تانى كام امراة معيلة؟؟
***
المرأة المعيلة يندرج تحتها عدة انواع ، الارملة والمطلقة و زوجة المسجون والمريض والغائب و اللى موجود وعامل مستعبط
بالنسبة للارملة وزوجة المسجون أو المريض ، فالراجل فى الحالة دى مش بيمتنع عن الانفاق بمزاجه ، دى ظروف ممكن تواجه أى اسرة، وبيبقى شئ عظيم ان الست تتحمل مسئولية الاسرة فى الظروف دى
***
المصيبة الكبيرة بقى فى حالة الست المطلقة اللى رافض طليقها يصرف على عياله أو سابهم وطفش ومش عارفين طريقه ، يعنى سيد الرجالة تخلى عن مسئوليته بمزاجه وكيفه، والست فى الحالة دى بتبقى مجبر اخاك لا بطل، يا تنزل تشتغل يا تموت هى وعيالها من الجوع
***
أما المصيبة الاكبر والاعظم ان يكون الراجل عايش ، وموجود فى بيته مش طفشان، وصحته زى الثور يتبنى على كتافه بيت، ومع ذلك عايش مستنطع على مراته، واسفة على اللفظ لكن حاولت ادور على تعريف للراجل اللى عايش عالة على مراته ملقتش فى قاموسنا العامى كلمة اشد من كلمة (( نطع ))
الراجل من دول يبقى نايم فى البيت ، ومراته نازلة تشتغل ،مش مهم عنده بتشتغل ايه، المهم ترجع معاها فلوس وسجاير واكل، وفوق كل ده ياويلها لو فتحت بقها او اشتكت الافندى بتاعها ، أو عابت فى سيد الرجالة اللى مهنيها، والمطلوب منها بعد كل ده انها تقوله ((امرك مطاع يا سيد الانطاع ))
***
نوعيه الرجالة دى موجودة ومنتشرة فى المناطق الفقيرة والعشوائية من زمان ، لكن المصيبة انها بدأت تظهر كمان فى الطبقة المتوسطة، ومش شرط يكون الراجل عاطل ، بالعكس ممكن يكون بيشتغل هو ومراته ، لكن مش عايز يصرف مليم على البيت أوعلى ولاده، والكلمة اللى عنده (( وانتى فلوسك فين)) ، وده مش بخل اد ما هو استنطاع، لانك ممكن تلاقيه راح صرف الفلوس دى على نفسه أو على واحدة تانية، ومعتمد ان مراته طالما بتشتغل يبقى لازم تصرف فلوسها كلها فى البيت
***
أنا مش عارفة هل المشكلة ان الناس دى مش فاهمة دينها صح ، ومش عارفة يعنى ايه قوامة أو ذمة مالية مستقلة للمراة، ولا ده عيب تربية، ولا عيب بيئة ومجتمع ، بصراحة مش قادرة احدد ، كل اللى اعرفه ان حكايات الستات الشقيانة كتير جدا، وكل يوم العدد بيزيد، ومفيش قدامهم غير الصبر على ظل خيال الماتة اللى فى حياتهم
****
اما انت ايها النطع عقبال ما تُساق ان شاء الله الى النطع (بساط من الجلد كان يقتل فوقه المحكوم عليه بالقتل) ، فلو حكمونى عليك وعلى امثالك ، لحكمت عليكم بالاعدام فى ميدان عام رمياً بالبُلغ ، لكن للاسف مفيش بُلغ حتكفى عددكم
واهـــــــــــــــو ده عيبـــــــــــــــــه

مارس 07، 2008

مهرجان عيال صحيح


من يومين كان حفل افتتاح مهرجان سينما الطفل فى دورته الثامنة عشر، ولانى بحب الاطفال والطفولة -مش علشان الدش عطلان ولا حاجة-قعدت اتفرج على حفل الافتتاح
***
قبل الحفل ما يبدأ طبعا لازم بيجيبوا مذيعه كده تقعد على باب المهرجان-اى مهرجان- تلقف الضيف من دول وهو داخل علشان تسأله عن مشاعره واحاسيسه وهو داخل الى هذا الحفل المهيب، ولان المذيعه مثقفة وعارفة انها جاية مهرجان اطفال، كانت لابسة فستان تحفه، وحياتكم الوانه ما تفرق عن الوان الصورة اللى انا حطاها دى، وكله دوائر ومربعات وكل الاشكال الهندسية اللى ربنا خلقها، وكل الالوان اللى ممكن تخطر على بالك
***
الى جانب المذيعه الشيك ، حاطين بره قاعة المهرجان حاجة زى منصه كده، ولقيت المذيعه بتقول ( وزى ما حضراتكم شايفين ، من ضمن احتفالية المهرجان، عرض للاعبين من السيرك القومى الاوروبى)
على فكرة انا اول مرة اعرف ان السيرك بتاعنا بقى اسمه السيرك القومى الاوروبى، ولا يمكن ده سيرك تانى وانا معرفش،المهم لقيت كام وحد طالعين يتنطتوا، وطبعا انتوا عارفين العاب السيرك هى هى اللى متغيرتش من ايام سيرك الخديوى فتحى
***
الحمد لله بدأ الحفل اخيرا ، ولانه مهرجان اطفال، فطبعا كان الحفل من تقديم 3 اطفال كل واحد بيتكلم لغة ، ودول كالعادة مستوردين من مدرسة لغات ، وواقف معاهم على المسرح ناس لابسة دباديب، كل ما يطلع واحد من لجنة التحكيم، يروحوا هاجمين عليه وهاتك يابوس واحضان لحد ما يقف فى مكانه، وعاملين ربكة وزحمة مالهاش لازمة
***
شوية وبدأوا يقولوا اسماء الناس المكرمين ويظهر كل واحد فيهم، منهم اللى مثل وهو صغير واختفى بعد كده، ومنهم اللى استمر زى ممدوح عبد العليم اللى لقيته جايب بنته معاه على المسرح وعمال يشاور للناس عليها ، قلت حتى انت يا ممدوح، مش كفاية علينا ال شاهين اللى واحد منهم جاى يتكرم ، والتانى قدمته ليلى علوى من ضمن مجموعه نجوم المستقبل من الاطفال
اه بالمناسبة ليلى علوى كانت اخر واحدة ظهرت من المكرمين علشان يبقى ختامها مسك، وعلشان تنقطنا كالعادة بحلاوتها وشياكتها-الست دى بتاكل ايه-!!!
***
واخيرا صعد السيد وزير الثقافة ليعلن بدأ فعاليات المهرجان، ثم صعد حوالى 150 طفل اللى هما لجنة التحكيم برضه، وانا بالمناسبة دى احب احيي العمال اللى بنوا المسرح ده ، لانه لو مكنش معمول بضمير كان زمانه اخد الناس دى كلها ووقع
***
انا مش ضد ان الطفل يكون ليه مهرجان سينما، لكن يا ترى المهرجان ده موجه لاى فئة من الاطفال، الاطفال النظيفة المستحمية اللى حيكبروا يبقوا شباب المستقبل، والا الاطفال اللى ممكن يكونوا بايتين من غير عشا، ولا نايمين فى الشارع، والفلوس اللى اتصرفت على المسرح والديكورات والازياء والرقصات، واقامة لجان التحكيم من جيب مين؟؟؟؟؟
***
عايزين الحق انا دمى اتحرق وضغطى علا ، بس انا اللى استاهل، ايه اللى خلانى اتفرج من الاول، صحيح ادى اخرة اللى يتفرج على مهرجان عيال
اهــــــــــــو ده عيبـــــــــــه

مارس 04، 2008

إذا كنت تعانى


وما خلق الله من داء إلا وخلق له الدواء، إذا كنت تعانى من حب الشباب ،إذا كنت تعانى من الصدفيه، إذا كنت تعانى من البهاق، إذا كنت تعانى من البواسير ، فالحل لدينا بإذن الله ،مع اعشاب (ودع اهلك) وداعا لهذه الامراض، فقط اتصل بنا على ...... السعر غير شامل مصاريف النقل و المشال

***

اللى فات ده كان نص اعلان من اللى ماليين القنوات عن ادوية ولا السحر، وسبحان الله بتعالج كل الامراض اللى ظهرت واللى لسه حتظهر، طيب اذا افترضنا ان حب الشباب والبهاق والصدفية أمراض جلدية، ايه اللى جاب البواسير فى الموضوع، دى منطقة جغرافية ودى منطقة تانية خالص،وحتى لو كده ازاى دواء يعالج 4 او 5 امراض وكل واحد فيهم ليه اعراضه وطريقة علاجه وادويته اللى موجودة فعلا فى الصيدليات، طب خلوا المعجزات دى لامراض تانية

***

المصيبة ان الحكاية موقفتش على اد علاج حب الشباب وبس،لا دى وصلت لعلاج العقم وتأخر الانجاب كمان، وتلاقى الاعلان من دول جايبلك واحد ماسك طفل(علشان يضربوا ع الوتر الحساس) ويقولك ياللى اتحرمت من التعليم-قصدى الخلفة-الفرصة لسه قدامك، مع الدوا بتاعنا ان شاء الله حتجيب دستة عيال،بس خد بالك العلبة الزرقا للرجالة، والعلبة الحمرا للستات(وممكن يكون اللى جوا العلبتين واحد بس علشان الستات بتحب اللون الاحمر)

وييجى واحد ال عامل دكتور ، ويقول للاخ المتشحتف على الخلفة (ده يا باشا اخر ما توصل اليه العلم ، وميغركش ان العلبة شكلها مش ولابد ومعمولة من مخلفات البلاستيك، الرك على اللى جوا العلبة ، وبالشفا)

وبعد21 يوم، مبروك يا باشمهندس المدام حاتفقس ، وبقت حامل ببركة دعاء الوالدين

***

حتى مستحضرات التجميل معتقوهاش، تطلعلك واحدة تقولك طول عمرى كان نفسى ابقى models(بالجمع)، لكن مفيش حد راضى يشغلنى لان شعرى خفيف، لدرجة انى كنت بلبس الطرحة قدام جوزى، لكن بعد ما استعملت المستحضر ده، بقوا كل مخرجين الاعلانات يجروا ورايا ومش ملاحقة على الشغل ، بس برضه لسه بلبس الطرحة قدام جوزى، اصل مفيش محرم وانا بتكسف!!!

***

اذا كانت وزارة الصحة معندهاش علم بالمهزلة دى فتلك مصيبة ، اما لو كانت تعلم فتلك مصيبة اكبر، المشكلة ان الشركات دى بالنسبة لنا مجرد ارقام تليفونات مش اكتر، لا نعرف مكانها ولا اذا كان فى اشراف على منتجاتها ، ولا حتى اذا كانت دى ادوية فعلا ولا ملبس، ده الواحد بيخاف يشترى لحاف ولا بطانية بالتليفون يقوم يشترى دواء، وبعدين هى الصيدليات اتعملت ليه؟؟

***

الناس دى بتفكرنى بالنصابين اللى كانوا بيقفوا فى الميادين والموالد يخلعوا الضرس بمايه النار، ويبيعوا اعشاب ومقويات، وقالك ايه قالك اه قالك صلى على رسول الله ، حتحطه على شعرك يطول، على وشك ينور، على وسطك يدٌور واسال مجرب ولا تسألشى طبيب

***

الفرق ما بينهم بس الوشوش السمحة، والبدل النظيفة، والعلب الشيك ، والاعلانات المتكلفة، ومفيش عسكرى يقفشهم من قفاهم فى قلب الميدان

واهـــــــــــــــــو ده عيبـــــــــه

مارس 03، 2008

امسك انفى من فضلك



فاكرين فيلم نص ساعة جواز بتاع شادية ورشدى اباظه اوحى يا اوحى والاستبحس واوسنى يا اوسنى و00000000 ما علينا، المهم فى الفيلم ده سألت ماجدة الخطيب عادل امام عن اسم الفيلم اللى بيقوم ببطولته، قام متنك قوى ورادد من طرف مناخيره وقايلها (امسك انفى من فضلك )
***
وقتها-يعنى فى الستينات-ده كان اقصى ما وصل اليه خيال السيناريست لاسم فيلم تافه وسطحى من وجهة نظره، ولو انى بيتهيألى انه لو عاش فى أيامنا دى كان يمكن كتبه وانتجه كمان
***
مش عارفه ليه افتكرت الحكاية دى وانا بتفرج على فيلم من عينة امسك انفى ده، طبعا بعد ما اتعرض على القنوات اللى تقولك عرض حصرى واول مرة ومش عارف ايه كأننا حنتفرج على فيلم واخد جايزة اوسكار!!
المهم قلت اتفرج عليه بما إنى وقت عرضه فى السينما طبعا مشفتوش،مش قلة فضا لاسمح الله ، قد ما حسيت إنى خسارة انزل م البيت اتفرج على فيلم زى ده
***
مبدئياً الفيلم من انتاج المنتج الفذ اللى بدأ حياته العملية بتجارة اللحوم والجزارة، ثم تحول للانتاج السينمائى على أساس ان افلامه كلها لحمه برضه، واللى مش عاجبه يوزن بره
والشهاده لله انه مش بس بينتج، لا ده بيشترك فى التأليف والإخراج والمونتاج ولا كأنه فرانسيس كوبولا زمانه
***
وتحبيشة الفيلم عنده دايما معروفة،وغالبا بتبقى عبارة عن مؤلف جديد من اللى بيبقوا كاتبين الفيلم فى كشكـــول 80 ورقة دوبلكس

مخرج مبتدئ ، يادوب صور فرحين فيديو وكام عيد ميلاد

ممثلة بترقص او بتغنى او ياريت الاتنين مع بعض يبقى خير وبركة ، وخللى الشعب يعيش

بطل جديد حليوة عنده خماشر تماشر قميص جداد محيرينه

مطرب شعبى مبعرر او متحنطر او وسطه سايب ،المهم مطرب لزوم الفرح الشعبى وخلاص، منا نسيت اقولكم ان من ضمن أساسيات المنتج ده وجود فرح شعبى فى حارة بيئة ، حتى لو كان الفيلم بتدور احداثه فى المانيا

وطبعا ما دام فى فرح ،لازم يكون فى رقاصة عاملة نفسها مطربة من اللى ليهم كام فيديو كليب كده بيتعرضوا،علشان تبقى على رأى اللمبى الحتة الطرية اللى فى الفيلم

ومفيش مانع من وجود ممثله او ممثل كوميدى صف تانى، اهو يسند المسألة شوية ، ويخفف الجو اللى طبعا حيبقى مكهرب مع وجود كل اللى فاتوا
***
فاضل اهم عنصرين فى كل افلامه:-
1- المنتج نفسه (بفلوسى يا000 )لما يطلع فى مشهد يقولنا بخ ال يعنى عامل فيها الفريد هتشكوك
2-ومين كمان 000000000000000 طبعا حسن حسنى
***
اهو الفيم كان عبارة عن التوليفه دى، مع ان بطلته اول ما ظهرت كانت عايشه فى دور الفتاه اللى النسمة تجرحها، لكن واضح ان المنتج ده بيكتشف نواحى جديدة فى بطلاته مكانوش يعرفوها، منها قدرتهم على الردح والهز وإلقاء الافيهات البايخه، ومسك المطواه كمان
***
الغريب ان كان فى زمان برضه افلام خفيفه وممكن تبان سطحية ومالهاش مضمون ، زى افلام مستر اكس ،والعتبة جزاز ،والرجل الذى عطس وافلام تانية كتير ممكن تبان تافهة من عنوانها ، لكن عمرها ما كان فيها حاجة جارحه او خارجه ، بالعكس كان دمها خفيف وظريفه ومعموله على الأقل بشوية ضمير
***
عموما ولحد ما يخلص عرض الفيلم اللى بيستمر اسبوعين على قناة ما تزوقينى يا ماما ، مضطرة اعيش الفترة دى زى عبد السلام النابلسى الله يرحمه، وانا مغمضة العين مسدودة الانف والاذن والحنجرة والله معى
واهـــــــــــــــــو ده عيبــــــــــــــــــــه

مارس 01، 2008

المأذون وصل





الظاهر والله اعلم حكاية الست المأذون او المأذون الست -مش عارفه لسه حيسموها ايه-حتبقى هى الشغل الشاغل للناس الفترة اللى جاية ،خصوصا بعد ما حصلت (امل سليمان عفيفى-32سنه-ماجيستير فى القانون ) على حكم من محكمة الاسرة بالزقازيق بان تعمل بوظيفة مأذون لحى ثانى مدينة القنايات بمحافظة الشرقية لاول مرة فى تاريخ العالم العربى والاسلامى، وده بعد ما نافسها على الوظيفة 10 رجال


**


وللعلم وظيفة المأذون هى وظيفة مستحدثه بقانون عام 1930 ومكنش فى منصب مأذون قبل التاريخ ده، امال الناس اللى قبل كده اتجوزت ازاى ، انا معرفش !!


**


المهم انها وظيفة تابعه لوزارة العدل ، والمقصود منها توثيق الجواز فى سجلات خاصة ، والمفروض ان اللى يشغلها يكون بمواصفات معينة وشروط خاصة،يعنى بمعنى اصح انها مش وظيفة دينيه ، والشرع والدين لايقفان ضد مزاولة المرأه لهذه المهنة


**


لكن طبعا كالعاده الدنيا قامت ومقعدتش،وازاى واحدة ست تبقى مأذون، فراح الدكتور ( على جمعه) مفتى الجمهورية اصدر فتوى اباح فيها عمل المرأه كمأذون لعدم تعارض ذلك مع احكام الشريعه الاسلاميه، وقال ( المرأه الرشيد تزوج نفسها وغيرها، وان توكل فى النكاح ، طالما توفر بها شرطا العدالة والمعرفة )


**


واستند "جمعة" في فتواه إلى مذهب الإمام "أبي حنيفة النعمان" الذي يبيح للمرأة تزويج نفسها وغيرها، وأضاف "جمعة": لقد أضاف المولى عز وجل النكاح والفعل إلى المرأة، ذلك يدل على صحة عبارتهن ونفاذها في قوله تعالى "فإذا بلغن أجلهن فلا جناح عليكم فيما فعلن في أنفسهن بالمعروف" (البقرة)، وقوله تعالى أيضاً: "فلا تعضلوهن أن ينكحن أزواجهن" (البقرة)، وقوله عز وجل: "حتى تنكح زوجا غيره"، وقول النبي صلى الله عليه وسلم "الأيم أحق بنفسها".


**

ورغم من ان الموضوع لسه مدخلش فى حيز التنفيذ زى ما بيقولوا ،بدأت ناس تتكلم عنه ، والمشايخ تبقى ما بين مؤيد ومعارض كالعادة، يعنى مثلا دكتور/ يوسف البدرى(عضو الاتحاد العالمى لعلماء المسلمين) معجبوش الكلام كالعاده ، وان كله من اختلاطنا بامريكا والغرب ودعوات المساواه اللى ع الفاضى والمليان، وازاى الست حتبقى مأذون وتعلى صوتها ، وتمسك صباع العريس وهو بيبصم ع العقد ، وحاجات من دى كتير


**


اما الدكتور/ عبد الصبور شاهين ( استاذ الفلسفه الاسلامية بكلية دار العلوم بجامعه القاهرة) فشاف ان ده مناسب جدا للاتجاه العلمانى اللى ماشى دلوقتى ، واذا كانوا سمحوا للمرأه تبقى قاضى ايه المانع يخلوها مأذون، وان ما حدث ليس من الاسلام فى شئ ، وانه لا يجوز ان تكون امرأة فى الاسلام شاهد وحدها بل ان تكون معها امرأه اخرى


**


اما الاستاذه / امنه نصير(استاذ الفلسفة الاسلامية جامعه الازهر)كان رايها ان خروج المرأه للعمل فى اى مجال او تخصص لا يستطيع المجتمع رفضه، وان صوت المرأة ليس مشكلة فهى شخصيا تتحدث امام الاف الطلاب يوميا، وطبيعه عمل المأذونة وذهابها الى المحكمة لا يختلف عن عمل المحامية او موثقة الشهر العقارى


**


المهم ان اللى فات ده كان بعض من اللى قراته الفترة اللى فاتت سواء فى صحف او مواقع انترنت ومنهم موقع بص وطل


علشان بس محدش يقول ان الكلام ده كلامى لا سمح الله


**


اما بالنسبة لى -ولغاية ما يرحمونا ويتفقوا اذا كان حلال ولا حرام- فانا على الحياد، انا كل اللى يهمنى الكتاب يتكتب قبل العريس ما يخلع وخلاص، ست بقى راجل مش حتفرق


**


عارفه ان رجالة كتير حتقول احنا كنا ناقصين، مش كفاية بقوا دكاترة ومهندسات وقضاه ووكلاء نيابة واعضاء مجلس شعب و شورى،ده غير اللى منهم بيسوق تاكسيات وبيشتغلوا حلاقين رجالى ، ودول حقولهم ما احنا بقالنا سنين مستحملين تبقوا ترزية حريمى وكوافيرات ، وطباخين وغيره وغيره، جت علينا ووقفت يعنى ولا يمكن مش ماليين عينكم
**


وبعدين حكاية الست المأذون دى ليها مميزات كتيرة، انا اقولك زى ايه


-اول حاجة مش حتبقى طماعة زى المأذون الراجل وتقولك اخد اد كده ومش عارف ايه، بالعكس دى ممكن يبقى ديتها عباية شيك ولا شنطة وجزمة محترمين وكان الله بالسر عليم
-تانى حاجة ممكن تشتغل خاطبة ومأذون فى نفس الوقت ، يعنى تاخد العملية مقاولة على بعضها، واهو كله رزق


-تالت هام اى ست مش حتفضل تقول لجوزها كل شوية يالا نروح للمأذون، لانها ببساطة حتخاف المأذون يطلع احلى منها فجوزها يطلق فعلا


-رابعا بعد ما تخلص خطبة النكاح وكتب الكتاب بدل ما تقوم تبوس العريس حتروح فاقعة زغروتة محترمة تحية للفرح، واهو تحلل القرشين اللى خدتهم، وياسلام لو بتعرف ترقص كمان


-وبدل ما تقول للعريس منديلك لو سمحت ، حتكون عاملة حسابها وجايبه مفرش كروشيه عاملاه على ايدها


-ولو لا قدر الله اتنين اتخانقوا وراحولها،على ما تعرف ايه الحكاية وتقعد ع الاساس يكونوا زهقوا واتصالحوا، وبكده تكون قللت نسبة الطلاق


**


اما بقى عيوبها فمش كتيرة قوى


-لو عروسة وحشة والعريس عايز يكتب مؤخر كبير، حتروح ممصمصة شفايفها وقيلاله على ايه ياخويا ، دى حتى معصعصه، ومش بعيد تبوظ الجوازة


-اكيد حتروح الفرح متاخر على ما تلبس السواريه، وتحط الماكياج وتعمل شعرها، هى يعنى اقل من العروسة


-المصيبة الكبيرة بقى ان المأذونة تكون لسه متجوزتش، او ليها بنت او اخت على وش جواز، ساعتها ممكن تخطف العريس يا حلو




واهــــــــــو ده عيبـــــــــــــها
 

Term of Use

أهو ده عيبه Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino