يونيو 29، 2008

البســــاطه


تحـــــديث
----------
بناء على رغبة فاتيما اللى عجبها اللوجو ، انا هحطه هنا واى حد عايزه يعمل كليك ويفتحه فى صفحه لوحده وياخد منه نسخه

" لا اؤمن بكتابه تنفر القارئ ، او تعجزه عن بلوغ المقصود ، حرى بمثل هذه الكتابات ان لا تغادر ادراج المكاتب ، لست مع القارئ فى حلبة مبارزة يستعرض كل منا عضلاته ، ولا الجأ لوسائلنا الانتهازية اللغوية والبيانية لهزيمته التى لا يعوزنا منها شئ لممارسة القهر مستغلين ما ينوء به الواقع من جهل وسطحية واحوال فكرية ندركها جيدا


لا احب التمايز او التعالى وانما افرح بالسير فى الدروب المطروقة ، والدخول من الابواب التى تعود البشر العاديون على الدخول منها امنين


إن اعجاز الكلمة يكمن فى قدرتها على مخاطبة البسطاء وغير البسطاء فى نفس الوقت ، وتحقيق متعه الاكتشاف للكاتب اثناء الكتابة ، إذ لو لم تمتعنا الكتابه فلماذا نمارسها ؟"


طبعا الكلام الرائع اللى فات ده مش كلامى ، ده كلام الشاعر الكبير عبد الرحمن الابنودى فى مقدمه احد كتبه ، واعتقد انه قدر يقول بايجاز كلام كتير من اللى حابه اقوله

*****

كتير الواحد بيقرا كتابات بيحس ان الهدف منها تعجيز القارئ مش اكتر ، وكان الكاتب عايز يثبت انه الوحيد اللى فاهم نفسه ، او زى ما بيقول شاعرنا الكبير كانه داخل فى منافسه مع القارئ واستعراض عضلات ، واستغلال الكاتب وصوله لمستوى معين من الثقافه والوعى يجعله ينظر للقارئ من مستوى اعلى وكانه افضل منه

*****

للاسف بعض الكتاب بيستخدموا الفاظ او كلمات قد يعجز حتى المتعلمين عن فهمها ، فما بالك بالبسطاء وانصاف المتعلمين ، رغم ان المساله لا تقاس بالشكل ده والدليل على كده كتير من الكتاب والمبدعين اللى اثروا حياتنا بدون تعقيد

*****

محفوظ لم يصل للعالمية الا من خلال كتابته عن الحرافيش والمهمشين وبساطه اسلوبه ، احسان عبد القدوس كان قادرا على التعبير عن اعمق المشاعر بابسط الكلمات ، لم يستخدم يوسف ادريس الفاظ مقعرة للتعبير عن النفس البشرية وخباياها ، حتى الابنودى نفسه عشقناه من قصائده المشبعه بالبساطة والالفه

*****

سحر الكلمة وجمالها فى البساطه ، التى تجعلها تصل الى قلب وعقل المتلقى مهما كانت درجه ثقافته او تعليمه او استعداده الفكرى ، ومش معنى بساطه الكلمة ان تكون مبتذله او مسفة ، بالعكس احيانا ابسط الكلمات تكون ارقاها

*****

اما الكاتب الذى يرى نفسه ارقى من ان يهبط الى مستوى القارئ ويرتقى به ، او يعتبر بساطه الكلمة والاسلوب شئ يعيبه او ينتقص من قدره فزى ما قال الابنودى يخلى كتاباته فى درجه احسن ، ويبقى ريح واستريح

واهــــــــــــــو ده عيبـــــــــــه

*المقدمه من كتاب اخر الليل للابنودى

يونيو 21، 2008

هلا ترفقت بى


لا اعرف بما اناديك، هل اناديك رفيقى ؟ فلطالما رافقتى عمرا طويلا ، لكنها لم تكن يوما بالرفقة المستحبه ، لطالما اتعبتنى وانهكت قواى وانا مستسلمة لك لا اقوى على التحرر منك ، وانت تأبى ان تكف عنى او ترحل



كلا لن اسميك رفيقى ، لا يكفى ان تلازمنى دهرا كى تستحق اللقب ، انت لا تعدو ان تكون قيدا يكبلنى لا يغادر معصمى ، لم اضعه بارادتى او اختار تكبيله لى ، وانا والقيد لا نترافق



اذن فلاسميك عدوى ذلك اوقع ، ولكن مهلا ، انا اعلم انك لاتضمر لى العداوة ، هو فقط قدرى وقدرك ، قدرك ان تلازمنى وقدرى ان اتحملك جاثما فوق راسى متحكما بحياتى ، لذا اعتقد انه ليس من العدل ان ادعوك عدوى ، هذا عملك ليس اكثر



لن يغير من الامر شيئا ان اخلع عليك لقبا ، ولكن الا تسطيع ان تغض الطرف عنى ولو قليلا ، أيجب ان تؤدى عملك بكل هذا القدر من التفانى ؟ قليل من التساهل لن يضيرك - خاصه وانك تعلم بعودتك مرة اخرى لا محاله - ولكن تساهلك سيمثل لى الكثير


اتدرى انك حين تغيب عنى فترة احس بخوف ، لانى اعرف انك ستعود أشد واقوى ، ستباغتنى اذا ما استيقظت مبكرا ، او اذا ما دللت نفسى بمزيد من النوم ، ستهاجمنى فى لحظة السعادة كما فى وقت الالم دون تفرقه ، كانك تأبى الا ان تعكر صفو ايامى على اختلافها


كثيرا ما سمعت عن العرض الزائل ، لكنك فى حياتى عرض لا يزول ، اعرف كنهك لكنى لا اعرف سر ملاحقتك اياى ، لم اصرارك على ملازمتى دونما ابداء اية اسباب ، محاولتك السيطرة على عقلى وتفكيرى ومنعى من الاستمتاع حتى بابسط الاشياء


احيانا اود لو انتزع رأسى من فوق كتفى ، واركلها بعيدا بعيدا ، اركلك معها، اتابعك عن بعد وانت تلهو بها كما تشاء ، لا اشعر ، لا اشكو، لم يعد الرأس رأسى فافعل به ما تريد


لكنه الحلم بالمستحيل ، فكما تسكن انت رأسى ، تسكنها اشياء اخرى لا اقوى على فقدها ، مجبرة انا على الاحتفاظ بهذا الرأس، مجبرة على التعايش معك و الاستسلام لك ، لذا ان كان قدرنا الا نفترق ، استحلفك بالله هلا ترفقت بى


الى من لازمنى دهرا ولا يزال/ الصداع

يونيو 14، 2008

تلت التلاته كام ؟



غريب جدا كمية الجمل اللى بنقولها فى حياتنا من غير ما نعرف ايه معناها ولا اتقالت ليه وامتى ، ومنهم جمله تلت التلاته كام ؟ اللى بقالها يومين بتزن فى دماغى ومش عارفه افسرها !!

*****
الجمله دى غالبا ما تقال لاثبات القوة ، زى لما تقول لحد انا محدش يقدر يقوللى تلت التلاته كام ، مع انى والله حسبتها على ايدى وعلى الالة الحاسبة والعداد اليابانى وكل مرة كنت بلاقى ان تلت التلاته واحد مفيش غيره

*****
طب يبقى فين التعجيز مهى سهله اهى واى حد ممكن يعرفها ، اكاد اشك ان الجملة دى اتقالت فى ظروف غامضة لم يكن وقتها قد تم اكتشاف الرياضيات او القسمة او الكسور ، فبالتالى وقتها كانت معضلة حقيقيه انك تعرف الحل ، وان من حقك تحس بالتفرد لو كنت من علية القوم اللى يعرفوا حل المعادلة الرهيبة دى اللى محتاجه اينشتاين يحلها

ويوم ما تعرف الحل يبقى من حقك تمشى نافش ريشك وتهدد الناس كلهم بانك هتعرفهم تلت التلاته يبقى كام ، وكأنك بتهددهم بالقاء لعنه عليهم او قنبلة نووية

*****

الغريب ان اللى قال الجملة دى كان ممكن يصعبها شوية ، يعنى يقول انا هعرفكم الجزر التكعيبى لـ791562 مثلا اهى برضه تبقى مبلوعه وتخض كده اللى تتقال فى وشه وتلجمه ، يقوم يعرف قيمة اللى قدامه ويقَدر بيكلم مين ، انما تلت التلاته دى اى عيل صغير فى الشارع يعرف يحلها

*****
الجمله كمان زى ما بتدل على القوة ممكن تدل على الضعف لما الواحد يقول مثلا ضغطوا على ومقدرتش اقولهم تلت التلاته كام ، مع انه لو كان فكر شوية وحسبهم على صوابع ايده كان عرف الحل وموقفه اتغير من مغلوب على امره لغالب ومكنش اتحط فى الموقف الوحش ده

*****
ساعات كمان تستخدم للدلاله على الجهل ، زى ما تقول لواحد اسكت ده انت متعرفش تلت التلاته كام ، ال يعنى ايش يكون هو علشان يعرف الحل ، ولو انها مش بتستخدم بالمعنى ده كتير لان الناس بتفضل جمله متعرفش الالف من كوز الدرة اللى محيرانى هى كمان ومسيرى اعرف مدلول كوز الدرة وتاثيره على الالف

*****
الظاهر والعلم عند الله ان الناس اللى اخترعوا الجملة دى -اذا كنا نقدر نسميها مجازا اختراع على اعتبار انها نظرية رياضية- مكنش على ايامهم غير الواحد الصحيح ، يعنى لا فيه كسور اعتيادية ولا عشرية ، فاكيد معرفوش تلت الساعه يطلع كام دقيقه ، ولا كانت حصه المواطن من العيش ايامهم متزيدش عن تلت رغيف بالعافية ، ولا استخدموا فى مقادير الاكل تلت معلقه او تلت كبايه زى برامج الاكل ، ولا كانز الحاجه الساقعه ايامهم كان حوالى 330 مليلتر يعنى بتاع تلت لتر كده وبالشئ الفلانى ، والاهم من كل اللى فات ماخدوش علاوة 30% على المرتب اللى لا مؤاخذه توازى بالتقريب تلت المرتب

*****

يعنى الناس دى اكيد معاها عذرها ، لان اكيد اول واحد اكتشف الاكتشاف الخطير ده احتفظ بيه لنفسه ويمكن لم ينقله الا للقدر اليسير من الناس ، اللى بالتالى لم يفشوه لاحد وكانه سر الاسرار ، ففضل باقى الناس الغلابة محتاسين ومش عارفين تلت التلاته يطلع كام

*****
لكن احب اقولكم ان الزمن اتغير خلاص ، والحمد لله ربنا انعم علينا بنعمه المعرفه ، والالة الحاسبة بقت فى الموبايل والساعه يعنى لما ييجى حد يقولك متقدرش تقولى تلت التلاته كام ، قوله ثانية واحده وطلع موبايلك واحسبهاله وحطها فى وشه علشان يرتجع ويعرف ان الله حق
*****

ياريت نبطل نردد جمل منعرفش معناها ، ولا اتقالت امتى وليه ، واتمنى ان اللى يعرف معناها او مقصود منها ايه ينوبه ثواب يقوللى ، ويعرفنى تلت التلاته يطلع كام عن حق !!!

واهــــو ده عيبــــه

*التدوينة مجرد تهييس من حر الصيف مش اكتر

يونيو 09، 2008

ســـــب وقــــــذف


اليوم 9/6/2008 ميعاد نظر محكمة جنح الزهور -بورسعيد- فى القضيه المرفوعه من شركة تراست للكيماويات ضد المدون البورسعيدى تامر مبروك صاحب مدونة الحقيقه المصرية بتهمه السب والقذف ، بسبب كتابته عن المواد الكيماوية التى تلقى بها الشركة فى بحيرة المنزله وقناه السويس ، بالاضافه الى ظروف العمل القاسية التى يعانيها العمال وكانت سبب فى قيامهم باعتصام يطالبون فيه بوقف حالات الفصل وحصولهم على نسخ من عقود عملهم بالشركة
*****
القضيه دى لاقت تنديد من جمعيه مساواة لحقوق الانسان ومن الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان التى تتولى الدفاع عن تامر مبروك ، واكدت الشبكة العربية لحقوق الانسان ان هذه القضيه تعد اول قضيه سب وقذف فى مصر ترفع ضد مدون بسبب نشره وقائع عن تلويث البيئة ، خاصه ان ملف القضيه خال من اى كلمات او تعبيرات يمكن تفسيرها بالسب او القذف
ولكن الهدف الاساسى من القضيه اسكات اى مدون يكتب عن جريمة تلويث بحيرة تربط العديد من مدن ومحافظات مصر ، وان الصور والمستندات الموجودة بالمدونة خطيرة وتستدعى التحقيق
كما اكدت جمعيه مساواة لحقوق الانسان ان تلك القضية ما هى الا حلقه جديدة من مطارة المدونين واسكاتهم
*****
ده كان ملخص للخبر اللى نشر انهارده فى جريدة الدستور فى صفحتها الرابعه وممكن تقراه من هنا
*****
بصراحه حزينة جدا من ساعه ما قرات الخبر ، وحزينة انى متعرفتش على مدونة الحقيقة المصرية ولا على تامر مبروك كمدون غير من خلال الخبر وده عن تقصير منى خصوصا وانها بتناقش قضايا مهمه موجودة فى مدينتى ، وواضح ان تامر مش هيكتفى باللى كشفه عن شركة تراست بس ، لكن فى خطته بحث عن تجاوزات مصانع اخرى واهمها مصنع اجرييوم اللى عايزين يبنوه فى بورسعيد بعد رفض اهالى دمياط !!
*****
الاخطر من كده ان القضيه اللى تعتبر الاولى من نوعها مش هتكون الاخيرة ، لان بالطريقه دى كل واحد هيتكلم عن حاجه او يناقش مشكلة هيبص يلاقى قضيه مرفوعه عليه ، وكان الناس دى فجأة صحيت واكتشفت ان فيه حاجه اسمها تدوين و مدونين ، ومحتارين يحجمونا ويكتفوا ايدينا وافكارنا ازاى ، مرة يعملوا اتحاد معرفش امتى وازاى علشان يقولولنا نكتب ايه ومنكتبش ايه ، ونمشى على قواعد وقوانين غير منطقيه ومش عارفه مين اللى حطها اصلا ، يبقى من الاخر نقفلها احسن وبلاها تدوين
*****
والمرة دى الموضوع بقى قضية لمجرد الكلام عن معاناه عمال او مخالفات تهدد البيئة ، معنى كده ان اى حاجه الواحد يشوفها من هنا ورايح يعمل نفسه مش واخد باله وميجيبش سيرة حد طالما الموضوع هيبقى سب وقذف وكلام من ده ، او يكتب عن نفسه وبس اضمن، وبصرف النظر عن صحه اللى اتكتب من عدمه لان دى حاجه يحددها القضاء لكن السؤال هل من حقى اعبر عن رايى ولا لا ؟ هل من حقى لو شفت حاجه غلط اقول عنها ولا لا ؟ ولا التدوين هيتحول لمجرد تسلية وفرفشة مش اكتر ومش من حقنا نحاول رصد اى حاجه بتحصل حوالينا
*****
الظاهر يا جماعه التدوين دلوقتى بقى الكالو اللى طالع فى قفاهم بينغص عليهم عيشتهم ومش عارفين يشيلوه ازاى ، ويارب ما يعرفوا يشيلوه ، الا بقى لو شالوا قفاهم
واهــــــــــــو ده بجد عيبـــــــــــه

يونيو 05، 2008

عم احمد جاب سيرتنا يا ولاد



انهارده كنت فى قمة السعاده لما وصلتنى رسالة من جروب مدونات مصرية للجيب على الفيسبوك كتبتها العــزيزة ايناس لطفى دنيا محيرانى بتقول فيها ان عم احمد فؤاد نجم كتب انهارده فى عموده حلاوة زمان بالدستور عن كتاب مدونات مصرية للجيب
*****
اتارى دى مش اول مرة عمنا الفاجومى يكتب عنه ، بعد ما قابله ايهاب عمر واعطاه نسخه من الكتاب ، فكتب اول مقال بعنوان العيال رجعوا تانى عن ولاده جيل جديد من العيال اللى بتتكلم وبتقول رايها وعن لقاءة بايهاب وبداية تعرفه بمشروع وطن وفكرة كتاب يجمع المدونين على اختلاف كتاباتهم
*****
اما المقال التانى اللى بتاريخ انهارده 5/6 بعنوان بداية الرحله فكان استكمالا لتعرفه على المدونين ورايه فينا اننا عيال بيور مقدرتش علينا محاولات الاباده بكل انواعها ، واشادته بمقدمه الكتاب اللى كتبها احمد البوهى ، وتاكيده باننا ناقلين للجينات المصرية واهمها خفه الدم، كمان ذكر بعض المدونات منها مدونة سكوت هنصوت ، ومدونة عايزة اتكلم ، ومدونة البنت الشلبية ، ومدونة بنت خيخه واى كلام ، ومدونة بنوته لاسعه ، ومدونة يوميات عيل مصرى ، ومدونة الفقيرة الى الله اهو ده عيبه
كما ابدى اعجابه بشعر احمد عصام و شعر محمود موسى
*****
اه والنبى يا ولاد انا اسمى مكتوب ، الواحد قلبه كده اتشرح واتبسط مش بس علشان الكتاب خرج بالشكل اللى توقعناه ونال القبول والاعجاب ، لا ده كمان دخل دماغ عمنا الفاجومى والا مكنش كتب عنه مرة واتنين ومفيش حاجه بصراحه تجبره على كده وانتوا عارفينه
وعلى راى صديقى العزيز هشام فى مدونته كلام هشام ان كلام عم احمد نزل علينا بردا وسلاما وبل ريقنا ربنا يكرمه وحسسنا ان فيه مننا امل وان اللى بنقوله ده ممكن يتسمع ويسيب اثر عند الناس
*****
اتمنى بجد اننا نفضل زى ما عم احمد شايفنا دماء جديدة متجددة ، راى حر لا يخاف او يهاب ، لسان حال الشارع المصرى بكافه اتجاهاته وتوجهاته ، والاهم اننا نفضل عيال بيور ومفيش حاجه تقدر تغيرنا
والمرة دى الحكاية مفيهاش عيوب خالص
 

Term of Use

أهو ده عيبه Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino