مارس 28، 2008

سينما الخبيزة


بصراحة يا جماعه انا مش عارفة اقول ايه، الواحد بقى يشوف ويسمع العجب يا ترى ممكن حد يفهمنى ايه موجه الشذوذ اللى بتجتاح مصر الايام دى سواء فكريا او ادبيا او سينمائيا ؟؟؟
*****
بقالى فترة ملاحظة ان كل فيلم بيظهر بيتناول الفكرة دى بشكل اكبر واغرب من اللى قبله ، صحيح فكرة تناول العلاقات الشاذه مش جديدة قوى، وسبق تناولها قبل كده بشكل غير مباشر فى اكتر من فيلم منهم ( قطه على نار) لنور الشريف وبوسى، او حتى بشكل كوميدى زى ما حصل فى مسرحية (العيال كبرت) لما حسن مصطفى يقول سلملى على جوزك يا اسماعيل بيه، ويرد سعيد صالح يقوله ليه هو اسماعيل بيه شاذ؟ الكلمة اللى فضلت محذوفه من المسرحية اكتر من تلاتين سنة
*****
لكن الحكاية اخيرا بدأت تاخد شكل مباشر، وكانت بداية القصيدة مع فيلم (عمارة يعقوبيان) اللى اكيد اغلبكم شافه، وانا من حظى انى دخلت على عمايا شفته فى السينما، وطول الوقت كنت بحاول اتشاغل عن الفيلم بانى اسأل اللى معايا يا ترى خالد الصاوى جاب العبايات الحلوة دى منين؟
*****
بعديها جت حكاية فيلم ( حين ميسرة ) والضجه اللى حصلت عليه وعلى بطلاته بسبب مشاهد الخُبيزة اللى كانت بينهم،ومدافعتهم عن الفيلم بان ده شئ موجود وبيحصل وبلاش بقى شغل النعامه اللى تحب تدفن راسها ، طب يا اسيادنا وبعد النعامه ما طلعت راسها ايه اللى حصل؟؟
*****
اللى حصل بقى ان الحكاية دى بقت التيمة السينمائية الجديدة اللى حيبتدى يلعب عليها كل المؤلفين والمخرجين ، زى ما حيحصل فى فيلم (علاقات ساخنة ) اللى احب اطمنكم انه مش حيكون فيه مشهد ولا اتنين ، لا ده حيبقى الفيلم كله بيتناول الحياة الخُبيزية السعيدة بين فتاتين، اللى حيكون التجربة الاولى من نوعها فى العالم العربى، ال يعنى اكتشفوا الذرة!!
*****
واللى يضحك ان المخرج قال انه حيقدم الفكرة بشكل غير مبتذل يعتمد على الايحاء والرمز، ومش شايف ان حيكون فيه اعتراض من الرقابة على الفيلم ،الظاهر ناوى يقدمه على طريقه القهوة اللى بتفور والشيش اللى يتفتح والبرق والرعد!!
*****
يا ترى الافلام دى الهدف منها ايه؟ ومحدش يقوللى كشف نقاط الخلل فى المجتمع، زى ما قالوا قبل كده على افلام المخدرات والاغتصاب والفساد ، اللى بالعكس كانت بتعلم الناس الحاجات دى اكتر ما بتمنعهم عنها
*****
للدرجة دى يعنى اختلت الطبيعه السوية عند الناس، مهو اللى حيدخل يتفرج عليه يا اما هو كده، يا اما الفضول هو اللى بيدفعه يعرف ايه اللى بيحصل وده برضه شئ مش سوى، ومش بعيد بعد كده تلاقى العالم الخُبيزة دول بيطالبوا بحقوقهم وعايزين هما كمان خانة فى البطاقه
*****
انا ضد الشذوذ بمختلف انواعه فكريا وادبيا وبيولوجيا، لان ربنا سبحانه وتعالى خلقنا فى الاصل أسوياء، وخلق من حوالينا طبيعه سوية، لا عمرنا شفنا جاموسة ماشية مع جاموسة، ولا طائر جه فى موسم التزاوج وقرر يغير ميولة ويبقى خُبيزى
*****
حتى فى الفيزياء علمونا ان الاقطاب المختلفة تتجاذب والمتشابهه تتنافر، يعنى لازم يبقى قطب سالب وقطب موجب علشان الدايرة تقفل، ومحصلش ان طلع حد يقولك ممكن نمشيهم شبه بعض
*****
والناس بتوع الحرف اليدوية اللى لما يكون فيه قطع متركبش غير مع بعضها يقوموا يسموها( ذكر+انثى) ، زى العاشق والمعشوق فى الارابيسك
*****
انا بستغرب فعلا على الناس دى اللى ترفض الشذوذ فى الطبيعه والصناعه والكيمياء والفيزياء وتقبله بس..... فى الاحياء
واهـــــــــو ده عيبـــــــــه
**ملحوظه:- كلمة خُبيزة بديل عن اى كلمة تدل على علاقه غير سوية

21 عرفوا عيبها:

Unknown on 29 مارس 2008 في 12:35 ص يقول...

هههههههه
شكلي هحتل الصدارة ولا اية
علي فكرة الموضوع منتشر جداااااا
بالذات في عالم التدوين
انا يابنتي شوفت مدونات فظيعة
وبيتكلمو بكل بجاحة
وكانة امر طبيعي
انا اللي مضايقني اكتر انة انتشر في البنات
ودي فعلا حاجة تحزن علي الشعب وعلي الاسلام
يبقي لما تكتر الامراض وينتشر الفساد منسئلش لية من اعمالكم سلط عليكم
واعتقد يعني ان الناس الوحشة كتير والخبيزة اكترررررررر
اة الفيلم مجبش حاجة من عندة وانة بيظهر ظاهرة اوردي موجودة
بس بقت جراءة بلا حدود ربنا يكفينا شر البلاء
وميعاملناش زي قوم لوط
وعلي فكرة هما مش حاسبين نفسهم انهم من قوم لوط هما بيقولو ان دي ربنا خالقهم كدا وطبيعة فيهم بيميلو لجنسهم وليس للجنس الاخر
وطبعا اسلوبك عسلللللللللل مسخرة عجبتني حتة فيلم الخطايا والشيش يفتح ويقفل
ههههههه
وشكرا علي زيارتك ليا نورتينييييييييي
بس بقولك اية انا الفترة اللي جاية هريحك مني شوية علشان عندي امتحانات اورل
بس لما ارجع هظبتك
بس قوليلي قريتي حاجة عندي
يلا كفاية رغي
سلام

اهو ده عيبه on 29 مارس 2008 في 9:39 ص يقول...

انا فعلا زى ما بتقوللى شفت مدونات كتير بالشكل ده وانيل

بس صحيح الى اختشوا ماتوا، وكل واحد يقوللك عصر الحرية الفكرية طب اشمعنى ييجوا لحد الناس اللى بتتكلم فى السياسة ويقفوا

عمومااتمنى ليكى التوفيق فى الامتحانات وانا قرات شوية حاجات عندك وان شاء الله اكمل الباقى

kareem azmy on 29 مارس 2008 في 11:37 ص يقول...

اولا
لا اعرف ما علاقة المثلية او الشذوذ كما تسميه بالخبيزة

لابد ان تكوني اكثر وعيا عندما تطلقين مصطلح او مسمي لشىء تتحدثين عنه

كمان عندما تنقدين العمل السينمائي لا بد ان تنتقدي الفكرة او المعالجة : يعني ف عمارة يعقوبيان هل فكرة المثلية التي لم تعجبك ام انها طريقة المعالجة ؟

لو كنت ذو بعد فكري قليلا لادركتي ان نهاية قصة المثلية ف الفيلم كانت موت البطل ، اي ان الكاتب ما زال متأثرا بالتراث الفكري للمجتمع و انه انهي حياة هذه الشخصية بهذا الشكل الفج

و قد كان رد فعل الناس ف السينما عندما قتل حاتم رشيد غريبا ، و ان دل يدل على دموية و لا انسانية الثقافة التي لا تتقبل الأخر

أيضا انت لست عالم في مجال الحيوانات لتقولي انكي لم تري جاموسة ماشية مع جاموسة ، اقول لك ان هناك انواع كثيرة من الحيوانات تمارس المثلية و تستطيعين البحث ف الموضوع

سيدتي حتى و ان اطلقت على الموضوع لقب الخبيزة ، فانت لست مجبرة على تناولها ، و ليس هناك احد مجبر على تناولها ، فتناولي ما تشتهييه نفسك و ابتعدي عن ما لا تستطيعين تناوله ، و لكن لا تحكمين على الشىء الذي تحبه بانه ضد الطبيعة او مقرف او ...الخ

و قبل ان تكتبي عن شىء من الأفضل ان تبحثي و تقرائي ، الموضوع اكبر من معلوماتك الشخصية و الفكر المتوارث لدي الناس

تحياتي
كريم عزمي

غير معرف يقول...

والله انا مش عارف ارد على واحد بيدافع عن تصرفات شاذه واقوله ايه ومش لاقى رد غير قوله تعالى فى سورة هود

بسم الله الرحمن الرحيم

(ولما جاءت رسلنا لوطا سئ بهم وضاق بهم ذرعاوقال هذا يوم عصيب(77)وجاءه قومه يهرعون اليه ومن قبل كانوا يعملون السيئات قال ياقوم هؤلاء بناتى هن أطهر لكم فاتقوا الله ولا تخزون فى ضيفى أليس منكم رجل رشيد(78)قالوا لقد علمت مالنا فى بناتك من حق وإنك لتعلم مانريد(79)فال لو أن لى بكم قوةأو ءاوى إلى ركن شديد(80)فالوا يالوط إنا رسل ربك لن يصلوا إليك فأسر بأهلك بقطع من الليل ولايلتفت منكم أحد إلا امرأتك إنه مصيبها ما أصابهم إن موعدهم الصبح أليس الصبح بقريب(81)فلما جاء أمرنا جعلنا عاليها سافلها وأمطرنا عليها حجارة من سجيل منضود(82)مسومة عند ربك وماهى من الظالمين ببعيد(83)

صدق الله العظيم

(محمد جابر)

فاتيما on 29 مارس 2008 في 2:38 م يقول...

أولا
الى صاحبة المدونة
أحييكى عليها
و على أسلوبك الرشيق
ثانيا
الفن و الادب فى العادة خارجين عن المألوف فى تناول الموضوعات و أحيان كثيرة بتكون صادمة ...
و تأثيرها بيبقى سلبى موش ايجابى يعنى بدل ما تمنع بتشجع
و متفقة معاكى فى دا ...
ثالثا
هوجه كلمة لكريم عزمى .بعد اذنك
يا كربم ...
انت انسان بتعترف انك مختلف
و بتتضايق من الناس اللى موش فاهمة الموضوع كويس و بتختلف معاك
طب لما يكون الموضوع عكسى
و هما مختلفين مع رأيك
و بتختلف معاهم ...
بترد كدا ؟؟؟
ليه تتهمهم انهم موش عارفين حاجة و بيشوفوا الحاجات بنظرة ضيقة
و بتطالبهم يدرسوا كمان قبل ما يتكلموا ؟؟
طب ما تسيبهم يقولو رأيهم زى ما بيسيبوك تقول رأيك ...
بلاش نجهل بعض و نجرح بعض
تحياتى

غير معرف يقول...

البيه اللي اسمه كريم عزمي انت مش مكسوف من نفسك و انت بتعترف بشذوذك P:

اتقي الله و ماتتهمش الناس اللي افضل منك بالجهل و بكلام باطل.

و معلومات متوارثه ايه اللي انت بتتكلم عنها .. هو الدين بقى تراث خلاص !!!

ابقى سلملي على جوز يا كريم بيه :)

احمد أبو العلا on 29 مارس 2008 في 9:22 م يقول...

عزيزتى ...احييك على تصميم المدونة هايل واظن احنا زملاء فى مدونة جورنال مصر ارجو لو امكن تدلينى على طريقة تصميم المدونة وتزورينى هناhttp://7arfwaw.blogspot.com/

اهو ده عيبه on 30 مارس 2008 في 1:05 ص يقول...

fatima
------

شكرا لمرورك وتعليقك واتمنى تتكرر الزيارة
اما بالنسبة لكريم فهو شايف ان اسهل وسيلة للدفاع عن افكاره هى الهجوم على افكار غيرهوده فى حد ذاته ضعف موقف


احمد ابو العلا
------------

شكرا ان التصميم عجبك، بس ده مش تصميمى، ده تصميم جاهز وحتلاقى منه كتير على اكتر من موقع بس انت اعمل سيرش على blogger templats وحتلاقى اشكال كتير كل اللى عليك تاخد الكود بتاعها وتنسخه عندك

kareem azmy on 30 مارس 2008 في 11:37 ص يقول...

والله لو انت شايفة اني لما بقولك اقرى ف الموضوع قبل ما تكتبي اني كده بعمل هجوم عليكي

اذا فليس هناك داعي للقراءة و لا التعلم و لا اي شىء

و يحيى الجهل و الجاهلين
وكل واحد يقول اللى هو عايزه

يا ستي سيبك
معلش والله اصلي نسيت احنا عايشين فين

تحياتي
كريم عزمي

اهو ده عيبه on 30 مارس 2008 في 1:24 م يقول...

كريم عزمى
--------
لو انت شايف انى بتكلم عن جهل يبقى الحمد لله انى جاهلة فى الموضوع ده

ياريت متاخدش الكلام على صدرك قوى

وبعدين ما كل يوم الناس بتنتقد وبتشتم اللى احسن منك ومنى وعن جهل برضه ومحدش بيتحمق الحمقه دى

زى ما قلت ان اللى مش عاجبه الخبيزة مايكلهاش يبقى برضه اللى مش عاجبه مدونة مايقراهاش

واهو تبقى رحيت واستريحت

غير معرف يقول...

يا اخت كريم عزمي ماترحمي نفسك شويه
موضوع ايه اللي محتاج قرايه :)))

اللي اختشوا ماتوا صحيح P:

و يا سيدي مش عاجباك البلد علشان مش بتسمح لامثالك يعيشوا على هواهم شوفلك بلد غيرها تقدر تلم امثالك

اعوذ بالله من دي اشكال .

فاتيما on 30 مارس 2008 في 9:40 م يقول...

يا غير معرف
لو تسمحلى يا عزيزى أعلق على كلامك
برغم اتفاقى مع نظرتك الرافضة للمثلية الا انى
أرجوك الا تستخدم هذا الاسلوب فى التعبير عن أختلافك مع كريم ...
هوه حر فى روحه يا سيدى ...
و هوه عايش فى عذاب بما يكفى و سخريتك منه لن تدفعه للتقويم
بالعكس
هتخليه يصمم على ما فيه أكتر
و أرجو ان نتحلى جميعا بروح متسامحةو نفضل نتحاور سوا
معلش يا أهو دا عيبه بعد اذنك الحوار الجانبى دا بس بوستك بيطرح الموضوع ...

أحمد منتصر on 31 مارس 2008 في 11:34 ص يقول...

أصلا الفن المصري لحد دلوقتي تناول العلاقة المثلية بسطحية شديدة

وبالنسبة للمثلية أساسا فهي حرية شخصية أي حد ليبرالي مش محافظ حيقولك كده

لما الفن بيستعرض أي قضية مش بيدعو ليها يعني لو واحد مسلم شاف الفيلم الهولندي بتاع سب القرآن حيطلع منه بيسب القرآن؟ بصراحة دي فكرة ساذجة جدا مرجعها الخوف من الآخر وده كتير ف فكر السلفيين إللي يقولك متقراش أبدا لده كإنك لما تقراله حتعتنق أفكاره

احمد الجيزاوى on 31 مارس 2008 في 11:45 ص يقول...

السطحيه هى طبيعه الافلام المصريه فين وفين لمه نجد فلم جيد
ولكن انا فى العموم ضد اى تعاطف مع الشواذ
تحياتى
احمد الجيزاوى

احمد الجيزاوى on 31 مارس 2008 في 11:45 ص يقول...

السطحيه هى طبيعه الافلام المصريه فين وفين لمه نجد فلم جيد
ولكن انا فى العموم ضد اى تعاطف مع الشواذ
تحياتى
احمد الجيزاوى

اهو ده عيبه on 31 مارس 2008 في 11:49 ص يقول...

احمد منتصر
-----------
اولا ميرسى ان اللوك الجديد عجبك

ثانيا :-

الفن دلوقتى لما بيتناول موضوع مش من منطلق التفكير فيه و بحثه لكن من منطلق ربحى بحت، وطالما الموضوع ممكن يثير الغرائز يبقى ربحه مضمون وهى دى المشكلة

بالنسبة لموضوع الحرية هما اكيد احرار فى نفسهم وانا برضه حرة انى اقبل ده او ارفضه ، وحكاية ان الانسان لما يتفرج على عمل ويتاثر بيه دى بترجع لعقلية متلقى العمل الفنى

وللاسف عقلية المتلقى دلوقتى بقت اغلبها بنفس درجة سذاجه الافلام اللى بتتقدمله،ولو مكانوش متاكدين ان الاعمال دى حتلاقى ناس تتفرج عليها من غير ما تشغل مخها مكانوش انتجوها

اهو ده عيبه on 31 مارس 2008 في 11:54 ص يقول...

احمد الجيزاوى
-----------
السطحية شئ مش جديد لكن مشكلتها انها بقت فى كل حاجة فى حياتنا مش بس الافلام

شكرا لزيارتك واتمنى متكونش اخر مرة

Zika on 2 أبريل 2008 في 1:18 ص يقول...

اسمحيلي اعترض معاكي في موضوع ان السينما مش من حقها تناقش الموضوع ده . وبجراه اكتر كمان
ومينفعش نقول انها بتعلم الناس الحاجات دي .. الناس المفروض انها متعلمه .. ومفيش رقابه علي افكار حد .الا الرقابه العمريه يعني لو معداش سنه القانوني المفروض اهله هما اللي يبقوا مسؤلين انهم يمنعوه انه ميشوفش الفكار دي لان احنا في اوقات عمريه معينه بنفهم الحاجات بمنطق مختلف . انا حاسس ان انا خرجت عن الموضوع بس هو انا قصدي الفكره العامه .. وكمان من حق السينما انها تخصص جزء اكبر عن الموضوع ده لانها فعلا ودي الحقيقه . بتناقش قضية موجوده " وبتكشف الخلل اللي في المجتمع وبكده الناس هتاخد بالها وتبدا في علاج الموضوع , والدليل ان موضوع الشذوذ الجنسي انتشر .. انتشار المدونات اللي عن الموضوع ده بشكل غير عادي وخدوا حرية اكبر . وبكده لازم ناخد القضيه ونخصصص عنها موضوع وده مش عيب
تحياتي

غير معرف يقول...

مع أنني أفكر بطريقة الأخ كريم صاحب التعليق الثالث ولكن عتبي عليه أنه بادر باتهامك بانك محدودة التفكير أو العلم أو أو .. واذا كان هذا هو الهجوم الذي تقصدينه فأنا أضم صوتي لصوتك واعتبر تعليق كريم هجوما بطريقة ما.

نعود للموضوع الأساسي.
صديقتي, من وجهة نظري لايمكن نقد الدافع لأي عمل فني, أنا مخرج أيضا وأعرف الكثير من النقاد الذين للاسف يبدؤون بنقد الفكرة الاساسية أو الدافع لقصة فيلم فيبادرون لطرح نقد من قبيل: لماذا اخترت الاغتصاب كموضوع أو لماذا "تنشر الغسيل الوسخ" بعرضك لمشكلة المخدرات أو الشذوذ في بلادنا ... الخ من الاسئلة التي برأيي هي خارج أي اطار نقدي .. بل مجرد اسقاط لدافع فنان براس الناقد .. الناقد يضع نفسه مكان الفنان وهو خطأ فادح .. فالدافع لأي عمل فني هو شيء خارج اطار المساءلة والنقد .. اذا كنت اريد ان اتكلم عن شيء أو آخر فهذا حقي... ولكن من ناحية أخرى, الجميع مرحب به بنقد معالجتي للموضوع أو الطريقة التي رويت بها قصتي .. هذا قابل للنقد .. وأنا أحب النقد .. ولا أؤمن بوجد نقد هدام أو بناء .. النقد هو نقد.

لماذا أن مخالف لرأيك؟
أنا لا أرى الكلام عن الشذوذ خطأ .. بل لا أرى الشذوذ خطا .. بل هو أمر طبيعي وبالفعل عالم الحيوان مليء بالشذوذ.
توجد الكثير من المغالطات التي يملؤون بها أفكارنا منذ الصغر .. مثل أن الله خلقنا طبيعيين .. أو أن الشذوذ هو صنع الشيطان .. الخ ..
ولكن معظم حالات الشذوذ تبدأ منذ الولادة .. مشاكل جينية أحيانا .. ومشاكل اجتماعية أحيان أخرى .. لماذا يصر البعض أن الله خلقنا مستقيمين؟ وبأحسن صورة .. مع أن العالم مليء بالمعاقين منذ الطفولة؟

أخيرا وبما انني علماني أؤمن بالحرية الشخصية فانني أسأل هنا سؤال واحد:
ما هو الأثر السلبي لحرية الشذوذ؟
اذا كان هناك أي أثر سلبي فليتحفنا به أحدكم.
وشكرا وأرجو أن لا يعتبر ردي هنا هجوم... بل مجرد رأي شخصي .. معاكس نسبيا لرأيك.

نادر

Unknown on 20 أبريل 2008 في 12:57 م يقول...

بجد طريقة معالجتك للخلل الاجتماعى طريقة جميلة ومعبرة وبتوصل للب المشكلة من اقرب الطرق وبتعالج عمق المشكلة وتفند الردود والدفاع والاعتراضات عليها بجد جميل جدا
اظن صدعتك بتعليقى شكرا على امتاعنا

اهو ده عيبه on 20 أبريل 2008 في 1:01 م يقول...

ayman badr
----------
يا سيدى اخجلتم تواضعنا

وانت تعلق وقت ما تحب وتقول اللى عايزه ومفيش صداع ولا كلام من ده

 

Term of Use

أهو ده عيبه Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino