يونيو 29، 2008

البســــاطه


تحـــــديث
----------
بناء على رغبة فاتيما اللى عجبها اللوجو ، انا هحطه هنا واى حد عايزه يعمل كليك ويفتحه فى صفحه لوحده وياخد منه نسخه

" لا اؤمن بكتابه تنفر القارئ ، او تعجزه عن بلوغ المقصود ، حرى بمثل هذه الكتابات ان لا تغادر ادراج المكاتب ، لست مع القارئ فى حلبة مبارزة يستعرض كل منا عضلاته ، ولا الجأ لوسائلنا الانتهازية اللغوية والبيانية لهزيمته التى لا يعوزنا منها شئ لممارسة القهر مستغلين ما ينوء به الواقع من جهل وسطحية واحوال فكرية ندركها جيدا


لا احب التمايز او التعالى وانما افرح بالسير فى الدروب المطروقة ، والدخول من الابواب التى تعود البشر العاديون على الدخول منها امنين


إن اعجاز الكلمة يكمن فى قدرتها على مخاطبة البسطاء وغير البسطاء فى نفس الوقت ، وتحقيق متعه الاكتشاف للكاتب اثناء الكتابة ، إذ لو لم تمتعنا الكتابه فلماذا نمارسها ؟"


طبعا الكلام الرائع اللى فات ده مش كلامى ، ده كلام الشاعر الكبير عبد الرحمن الابنودى فى مقدمه احد كتبه ، واعتقد انه قدر يقول بايجاز كلام كتير من اللى حابه اقوله

*****

كتير الواحد بيقرا كتابات بيحس ان الهدف منها تعجيز القارئ مش اكتر ، وكان الكاتب عايز يثبت انه الوحيد اللى فاهم نفسه ، او زى ما بيقول شاعرنا الكبير كانه داخل فى منافسه مع القارئ واستعراض عضلات ، واستغلال الكاتب وصوله لمستوى معين من الثقافه والوعى يجعله ينظر للقارئ من مستوى اعلى وكانه افضل منه

*****

للاسف بعض الكتاب بيستخدموا الفاظ او كلمات قد يعجز حتى المتعلمين عن فهمها ، فما بالك بالبسطاء وانصاف المتعلمين ، رغم ان المساله لا تقاس بالشكل ده والدليل على كده كتير من الكتاب والمبدعين اللى اثروا حياتنا بدون تعقيد

*****

محفوظ لم يصل للعالمية الا من خلال كتابته عن الحرافيش والمهمشين وبساطه اسلوبه ، احسان عبد القدوس كان قادرا على التعبير عن اعمق المشاعر بابسط الكلمات ، لم يستخدم يوسف ادريس الفاظ مقعرة للتعبير عن النفس البشرية وخباياها ، حتى الابنودى نفسه عشقناه من قصائده المشبعه بالبساطة والالفه

*****

سحر الكلمة وجمالها فى البساطه ، التى تجعلها تصل الى قلب وعقل المتلقى مهما كانت درجه ثقافته او تعليمه او استعداده الفكرى ، ومش معنى بساطه الكلمة ان تكون مبتذله او مسفة ، بالعكس احيانا ابسط الكلمات تكون ارقاها

*****

اما الكاتب الذى يرى نفسه ارقى من ان يهبط الى مستوى القارئ ويرتقى به ، او يعتبر بساطه الكلمة والاسلوب شئ يعيبه او ينتقص من قدره فزى ما قال الابنودى يخلى كتاباته فى درجه احسن ، ويبقى ريح واستريح

واهــــــــــــــو ده عيبـــــــــــه

*المقدمه من كتاب اخر الليل للابنودى

يونيو 21، 2008

هلا ترفقت بى


لا اعرف بما اناديك، هل اناديك رفيقى ؟ فلطالما رافقتى عمرا طويلا ، لكنها لم تكن يوما بالرفقة المستحبه ، لطالما اتعبتنى وانهكت قواى وانا مستسلمة لك لا اقوى على التحرر منك ، وانت تأبى ان تكف عنى او ترحل



كلا لن اسميك رفيقى ، لا يكفى ان تلازمنى دهرا كى تستحق اللقب ، انت لا تعدو ان تكون قيدا يكبلنى لا يغادر معصمى ، لم اضعه بارادتى او اختار تكبيله لى ، وانا والقيد لا نترافق



اذن فلاسميك عدوى ذلك اوقع ، ولكن مهلا ، انا اعلم انك لاتضمر لى العداوة ، هو فقط قدرى وقدرك ، قدرك ان تلازمنى وقدرى ان اتحملك جاثما فوق راسى متحكما بحياتى ، لذا اعتقد انه ليس من العدل ان ادعوك عدوى ، هذا عملك ليس اكثر



لن يغير من الامر شيئا ان اخلع عليك لقبا ، ولكن الا تسطيع ان تغض الطرف عنى ولو قليلا ، أيجب ان تؤدى عملك بكل هذا القدر من التفانى ؟ قليل من التساهل لن يضيرك - خاصه وانك تعلم بعودتك مرة اخرى لا محاله - ولكن تساهلك سيمثل لى الكثير


اتدرى انك حين تغيب عنى فترة احس بخوف ، لانى اعرف انك ستعود أشد واقوى ، ستباغتنى اذا ما استيقظت مبكرا ، او اذا ما دللت نفسى بمزيد من النوم ، ستهاجمنى فى لحظة السعادة كما فى وقت الالم دون تفرقه ، كانك تأبى الا ان تعكر صفو ايامى على اختلافها


كثيرا ما سمعت عن العرض الزائل ، لكنك فى حياتى عرض لا يزول ، اعرف كنهك لكنى لا اعرف سر ملاحقتك اياى ، لم اصرارك على ملازمتى دونما ابداء اية اسباب ، محاولتك السيطرة على عقلى وتفكيرى ومنعى من الاستمتاع حتى بابسط الاشياء


احيانا اود لو انتزع رأسى من فوق كتفى ، واركلها بعيدا بعيدا ، اركلك معها، اتابعك عن بعد وانت تلهو بها كما تشاء ، لا اشعر ، لا اشكو، لم يعد الرأس رأسى فافعل به ما تريد


لكنه الحلم بالمستحيل ، فكما تسكن انت رأسى ، تسكنها اشياء اخرى لا اقوى على فقدها ، مجبرة انا على الاحتفاظ بهذا الرأس، مجبرة على التعايش معك و الاستسلام لك ، لذا ان كان قدرنا الا نفترق ، استحلفك بالله هلا ترفقت بى


الى من لازمنى دهرا ولا يزال/ الصداع

يونيو 14، 2008

تلت التلاته كام ؟



غريب جدا كمية الجمل اللى بنقولها فى حياتنا من غير ما نعرف ايه معناها ولا اتقالت ليه وامتى ، ومنهم جمله تلت التلاته كام ؟ اللى بقالها يومين بتزن فى دماغى ومش عارفه افسرها !!

*****
الجمله دى غالبا ما تقال لاثبات القوة ، زى لما تقول لحد انا محدش يقدر يقوللى تلت التلاته كام ، مع انى والله حسبتها على ايدى وعلى الالة الحاسبة والعداد اليابانى وكل مرة كنت بلاقى ان تلت التلاته واحد مفيش غيره

*****
طب يبقى فين التعجيز مهى سهله اهى واى حد ممكن يعرفها ، اكاد اشك ان الجملة دى اتقالت فى ظروف غامضة لم يكن وقتها قد تم اكتشاف الرياضيات او القسمة او الكسور ، فبالتالى وقتها كانت معضلة حقيقيه انك تعرف الحل ، وان من حقك تحس بالتفرد لو كنت من علية القوم اللى يعرفوا حل المعادلة الرهيبة دى اللى محتاجه اينشتاين يحلها

ويوم ما تعرف الحل يبقى من حقك تمشى نافش ريشك وتهدد الناس كلهم بانك هتعرفهم تلت التلاته يبقى كام ، وكأنك بتهددهم بالقاء لعنه عليهم او قنبلة نووية

*****

الغريب ان اللى قال الجملة دى كان ممكن يصعبها شوية ، يعنى يقول انا هعرفكم الجزر التكعيبى لـ791562 مثلا اهى برضه تبقى مبلوعه وتخض كده اللى تتقال فى وشه وتلجمه ، يقوم يعرف قيمة اللى قدامه ويقَدر بيكلم مين ، انما تلت التلاته دى اى عيل صغير فى الشارع يعرف يحلها

*****
الجمله كمان زى ما بتدل على القوة ممكن تدل على الضعف لما الواحد يقول مثلا ضغطوا على ومقدرتش اقولهم تلت التلاته كام ، مع انه لو كان فكر شوية وحسبهم على صوابع ايده كان عرف الحل وموقفه اتغير من مغلوب على امره لغالب ومكنش اتحط فى الموقف الوحش ده

*****
ساعات كمان تستخدم للدلاله على الجهل ، زى ما تقول لواحد اسكت ده انت متعرفش تلت التلاته كام ، ال يعنى ايش يكون هو علشان يعرف الحل ، ولو انها مش بتستخدم بالمعنى ده كتير لان الناس بتفضل جمله متعرفش الالف من كوز الدرة اللى محيرانى هى كمان ومسيرى اعرف مدلول كوز الدرة وتاثيره على الالف

*****
الظاهر والعلم عند الله ان الناس اللى اخترعوا الجملة دى -اذا كنا نقدر نسميها مجازا اختراع على اعتبار انها نظرية رياضية- مكنش على ايامهم غير الواحد الصحيح ، يعنى لا فيه كسور اعتيادية ولا عشرية ، فاكيد معرفوش تلت الساعه يطلع كام دقيقه ، ولا كانت حصه المواطن من العيش ايامهم متزيدش عن تلت رغيف بالعافية ، ولا استخدموا فى مقادير الاكل تلت معلقه او تلت كبايه زى برامج الاكل ، ولا كانز الحاجه الساقعه ايامهم كان حوالى 330 مليلتر يعنى بتاع تلت لتر كده وبالشئ الفلانى ، والاهم من كل اللى فات ماخدوش علاوة 30% على المرتب اللى لا مؤاخذه توازى بالتقريب تلت المرتب

*****

يعنى الناس دى اكيد معاها عذرها ، لان اكيد اول واحد اكتشف الاكتشاف الخطير ده احتفظ بيه لنفسه ويمكن لم ينقله الا للقدر اليسير من الناس ، اللى بالتالى لم يفشوه لاحد وكانه سر الاسرار ، ففضل باقى الناس الغلابة محتاسين ومش عارفين تلت التلاته يطلع كام

*****
لكن احب اقولكم ان الزمن اتغير خلاص ، والحمد لله ربنا انعم علينا بنعمه المعرفه ، والالة الحاسبة بقت فى الموبايل والساعه يعنى لما ييجى حد يقولك متقدرش تقولى تلت التلاته كام ، قوله ثانية واحده وطلع موبايلك واحسبهاله وحطها فى وشه علشان يرتجع ويعرف ان الله حق
*****

ياريت نبطل نردد جمل منعرفش معناها ، ولا اتقالت امتى وليه ، واتمنى ان اللى يعرف معناها او مقصود منها ايه ينوبه ثواب يقوللى ، ويعرفنى تلت التلاته يطلع كام عن حق !!!

واهــــو ده عيبــــه

*التدوينة مجرد تهييس من حر الصيف مش اكتر

يونيو 09، 2008

ســـــب وقــــــذف


اليوم 9/6/2008 ميعاد نظر محكمة جنح الزهور -بورسعيد- فى القضيه المرفوعه من شركة تراست للكيماويات ضد المدون البورسعيدى تامر مبروك صاحب مدونة الحقيقه المصرية بتهمه السب والقذف ، بسبب كتابته عن المواد الكيماوية التى تلقى بها الشركة فى بحيرة المنزله وقناه السويس ، بالاضافه الى ظروف العمل القاسية التى يعانيها العمال وكانت سبب فى قيامهم باعتصام يطالبون فيه بوقف حالات الفصل وحصولهم على نسخ من عقود عملهم بالشركة
*****
القضيه دى لاقت تنديد من جمعيه مساواة لحقوق الانسان ومن الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان التى تتولى الدفاع عن تامر مبروك ، واكدت الشبكة العربية لحقوق الانسان ان هذه القضيه تعد اول قضيه سب وقذف فى مصر ترفع ضد مدون بسبب نشره وقائع عن تلويث البيئة ، خاصه ان ملف القضيه خال من اى كلمات او تعبيرات يمكن تفسيرها بالسب او القذف
ولكن الهدف الاساسى من القضيه اسكات اى مدون يكتب عن جريمة تلويث بحيرة تربط العديد من مدن ومحافظات مصر ، وان الصور والمستندات الموجودة بالمدونة خطيرة وتستدعى التحقيق
كما اكدت جمعيه مساواة لحقوق الانسان ان تلك القضية ما هى الا حلقه جديدة من مطارة المدونين واسكاتهم
*****
ده كان ملخص للخبر اللى نشر انهارده فى جريدة الدستور فى صفحتها الرابعه وممكن تقراه من هنا
*****
بصراحه حزينة جدا من ساعه ما قرات الخبر ، وحزينة انى متعرفتش على مدونة الحقيقة المصرية ولا على تامر مبروك كمدون غير من خلال الخبر وده عن تقصير منى خصوصا وانها بتناقش قضايا مهمه موجودة فى مدينتى ، وواضح ان تامر مش هيكتفى باللى كشفه عن شركة تراست بس ، لكن فى خطته بحث عن تجاوزات مصانع اخرى واهمها مصنع اجرييوم اللى عايزين يبنوه فى بورسعيد بعد رفض اهالى دمياط !!
*****
الاخطر من كده ان القضيه اللى تعتبر الاولى من نوعها مش هتكون الاخيرة ، لان بالطريقه دى كل واحد هيتكلم عن حاجه او يناقش مشكلة هيبص يلاقى قضيه مرفوعه عليه ، وكان الناس دى فجأة صحيت واكتشفت ان فيه حاجه اسمها تدوين و مدونين ، ومحتارين يحجمونا ويكتفوا ايدينا وافكارنا ازاى ، مرة يعملوا اتحاد معرفش امتى وازاى علشان يقولولنا نكتب ايه ومنكتبش ايه ، ونمشى على قواعد وقوانين غير منطقيه ومش عارفه مين اللى حطها اصلا ، يبقى من الاخر نقفلها احسن وبلاها تدوين
*****
والمرة دى الموضوع بقى قضية لمجرد الكلام عن معاناه عمال او مخالفات تهدد البيئة ، معنى كده ان اى حاجه الواحد يشوفها من هنا ورايح يعمل نفسه مش واخد باله وميجيبش سيرة حد طالما الموضوع هيبقى سب وقذف وكلام من ده ، او يكتب عن نفسه وبس اضمن، وبصرف النظر عن صحه اللى اتكتب من عدمه لان دى حاجه يحددها القضاء لكن السؤال هل من حقى اعبر عن رايى ولا لا ؟ هل من حقى لو شفت حاجه غلط اقول عنها ولا لا ؟ ولا التدوين هيتحول لمجرد تسلية وفرفشة مش اكتر ومش من حقنا نحاول رصد اى حاجه بتحصل حوالينا
*****
الظاهر يا جماعه التدوين دلوقتى بقى الكالو اللى طالع فى قفاهم بينغص عليهم عيشتهم ومش عارفين يشيلوه ازاى ، ويارب ما يعرفوا يشيلوه ، الا بقى لو شالوا قفاهم
واهــــــــــــو ده بجد عيبـــــــــــه

يونيو 05، 2008

عم احمد جاب سيرتنا يا ولاد



انهارده كنت فى قمة السعاده لما وصلتنى رسالة من جروب مدونات مصرية للجيب على الفيسبوك كتبتها العــزيزة ايناس لطفى دنيا محيرانى بتقول فيها ان عم احمد فؤاد نجم كتب انهارده فى عموده حلاوة زمان بالدستور عن كتاب مدونات مصرية للجيب
*****
اتارى دى مش اول مرة عمنا الفاجومى يكتب عنه ، بعد ما قابله ايهاب عمر واعطاه نسخه من الكتاب ، فكتب اول مقال بعنوان العيال رجعوا تانى عن ولاده جيل جديد من العيال اللى بتتكلم وبتقول رايها وعن لقاءة بايهاب وبداية تعرفه بمشروع وطن وفكرة كتاب يجمع المدونين على اختلاف كتاباتهم
*****
اما المقال التانى اللى بتاريخ انهارده 5/6 بعنوان بداية الرحله فكان استكمالا لتعرفه على المدونين ورايه فينا اننا عيال بيور مقدرتش علينا محاولات الاباده بكل انواعها ، واشادته بمقدمه الكتاب اللى كتبها احمد البوهى ، وتاكيده باننا ناقلين للجينات المصرية واهمها خفه الدم، كمان ذكر بعض المدونات منها مدونة سكوت هنصوت ، ومدونة عايزة اتكلم ، ومدونة البنت الشلبية ، ومدونة بنت خيخه واى كلام ، ومدونة بنوته لاسعه ، ومدونة يوميات عيل مصرى ، ومدونة الفقيرة الى الله اهو ده عيبه
كما ابدى اعجابه بشعر احمد عصام و شعر محمود موسى
*****
اه والنبى يا ولاد انا اسمى مكتوب ، الواحد قلبه كده اتشرح واتبسط مش بس علشان الكتاب خرج بالشكل اللى توقعناه ونال القبول والاعجاب ، لا ده كمان دخل دماغ عمنا الفاجومى والا مكنش كتب عنه مرة واتنين ومفيش حاجه بصراحه تجبره على كده وانتوا عارفينه
وعلى راى صديقى العزيز هشام فى مدونته كلام هشام ان كلام عم احمد نزل علينا بردا وسلاما وبل ريقنا ربنا يكرمه وحسسنا ان فيه مننا امل وان اللى بنقوله ده ممكن يتسمع ويسيب اثر عند الناس
*****
اتمنى بجد اننا نفضل زى ما عم احمد شايفنا دماء جديدة متجددة ، راى حر لا يخاف او يهاب ، لسان حال الشارع المصرى بكافه اتجاهاته وتوجهاته ، والاهم اننا نفضل عيال بيور ومفيش حاجه تقدر تغيرنا
والمرة دى الحكاية مفيهاش عيوب خالص

مايو 28، 2008

الحقيقة العارية


يروى انه فى قديم الزمان كان هناك ملك قليل العقل يفتقر الى الحكمه ، اقنعه احد المحتالين بقدرته على ان يحيك له ثياب لا يراها الا الاذكياء والمخلصين ، اما الاغبياء والخونه والحاقدين فليس لديهم القدرة على رؤيتها
*****
واستمر هذا المحتال فى طلب الاموال من الملك لنسج الثوب الوهمى ، حتى جاء اليوم الموعود، وبدأ الملك فى الاستعداد للخروج على شعبه فى موكب مهيب ، اتاه الحائك المحتال وشرع ينزع عنه ثيابه قطعه قطعه امام وزرائه واعوانه حتى عاد كما ولدته امه ، ثم تظاهر بانه يلبسه الثوب الجديد ، لم يشعر الملك بشئ يذكر على جسده لكنه لم يجرؤ على الاعتراف بعدم قدرته على رؤيه الثوب، والا كان اعترافا صريحا منه بانه غبى !!
*****
اندهش اعوان الملك لوهله مما رأوا ، ثم ما لبثوا ان ابتلعوا الصدمه ، وتذكروا ان اعترافهم بعدم القدرة على رؤيه الثوب لهو اعتراف منهم بالخيانه ، فتظاهروا جميعا برؤيتهم للثوب ، بل وبالغ البعض فى مدح جماله وفخامته ، ومهارة الصانع !!
*****
اطمئن الملك لمظهره ، ظنا منه ان اعوانه يصدقونه القول ويرون ما لا يقدر على رؤيته ، وخرج من القصر فى عربة ليطوف المدينة ، لم يصدق الناس ما رؤوا ، البعض اشاح بوجهه والبعض اخذ يدقق النظر ، لكن احدا لم يجرؤ على الاعتراف بان الملك يجوب المدينة عارى الجسد ، فالاعتراف معناه الموت ، مرت دقائق من الصمت تلتها بعض الهمهمات عن جمال الثوب وتصميمه ، ثم بدات تعلو الاصوات حتى صارت هتافا للملك وحسن اختياره لمظهره
*****
وفجأه حدث ما لم يكن فى الحسبان ، ظهر طفل صغير من وسط الحشود ودقق النظر فى الملك ، ثم اشار اليه باصبعه وقال "الملك عار" ، ساد صمت عميق واتجهت الانظار ناحية الطفل، حتى ان والده قال بانكار "لمن هذا الطفل ؟" حتى يدرأ عن نفسه تهمه الخيانة بسبب ما فعله ابنه ، لكن الصمت لم يدم كثيرا وكأن صيحه الطفل ايقظت العقول النائمة ، وبدأ الناس فى استعاده رشدهم ، الملك فعلا عارى الجسد وبدات تعلو الاصوات من جديد ، لتعلن عرى الملك ، الذى اخذ يقود عربته مسرعا الى قصره وهو يدارى سوئته ، لم يكن ابدا ليتحمل الحقيقه ، الحقيقه العاريه
*****
القصه رغم قدمها الا انها تناقش بعضا مما نعانى منه اليوم ، من طمس الحقائق او الخوف من اظهارها، حتى وان كانت جليه كالشمس ، والخجل من الاعتراف بالجهل او عدم المعرفه او حتى بالخطا، والتمادى فى انكار الحقيقه حتى على النفس
*****
الى متى سيظل صمتنا عن الحقائق خوفا من ان نتهم بالغباء او الخيانه؟ ، الى متى سنظل نسير كالقطعان تقودنا العصا كيفما تشاء ونحن معصوبين الاعين بارادتنا ؟ ربما خوفا او طمعا او تملقا ، ايا كانت الاسباب فليست مبرر ان نتغاضى عن الحقائق او ان نتجاهلها، ولا سببا لتزييف الواقع ، بل والتمادى فى تصديق الزيف
*****
ربما نحتاج الى هذه الاصبع الصغيرة لتشير الى الحقيقه العارية التى لا ندركها ، ولننفض عنا الخوف ، ولنعلم ان الحقيقه ستحررنا


*القصه لهانز كريستيان اندرسون باسلوبى
*التدوينه اسلوبها مختلف فارجو معرفه رايكم

مايو 23، 2008

وكان يوما


كان يوم جميل جدا بكل المقاييس ، مكنتش عارفه ان حفل توقيع العدد الاول من كتاب مدونات مصرية للجيب هيكون حلم وفرح كل الناس دى ، وبالشكل الجميل ده وماشاء الله بالعدد الكبير ده من المدونين وغير المدونين اللى شرفوا الحفل بوجودهم لدرجه ان المكتبة بقت شبه يوم الفرح فى فيلم ام العروسه، مفيش مكان لرجل والناس واصله لحد السلم
*****
بالنسبة لى اليوم بدأ بدرى جدا من حوالى الساعه الواحده ظهرا ، لما اتقابلت بشيماء الجيزى (صحفية مع ايقاف التنفيذ ) بلدياتى علشان نسافر مع بعض ، وسعدت انها كانت اول واحده اتقابل معاها وتقريبا قضينا مع بعض 12 ساعه بس كانوا لذاذ رغم التعب والمجهود
*****
وصلنا المكتبة بدرى قوى يمكن قبل الساعه 5 ، لقينا خالو احمد الصباغ ملك التغطية الاعلامية فى الانتظار ومعاه ابراهيم عادل (مدونة انا وانا ) اللى بصراحه اليوم ده قام بالواجب وزياده وكان بيتحرك وسط الفرح كانه ابو العروسه وسعيده جدا انى اتعرفت عليه
*****
كمان كان موجود ايهاب عمر (مدونة ايهاب عمر ) وهو شخصيه ظريفه جدا ومرحه
وبعد شوية وصل الاستاذ احمد القاضى (المراكبى ) وبصراحه شخصيه فى منتهى الذوق والهدوء والرصانه وجه مخصوص من جده علشان الحفله
وشوية وجه هشام علاء (كلام هشام ) ولقيته طيوب جدا وهادى قوى
ومحمد مفيد ( فى الصميم ) اللى سعيده انى اتشرفت بمعرفته
وبعد شويه جه احمد البوهى بس ماسعدنيش الحظ بالكلام معاه
وصلت رحاب (كوكب ابى ) لقيت نفسى بقولها فى وسط الناس ابى انا الحله واخدنا بعض بالاحضان والقبلات
وبعد كده بصراحه الموضوع وسع منى قوى مبقتش ملاحقه
بس هحاول على اد مااقدر افتكر كل الناس
الاستاذ احمد محمد على ( يوميات عيل مصرى) سعيده جدا بمقابلته والتعرف عليه
ابونا كلنا ابو خالد اللى جه مخصوص من بورسعيد علشان يكون معانا
وبجد الراجل ده ابونا كلنا بمعنى الكلمه
حبيبتى وروح قلبى من جوا فاتيما ( روح قلب ماما ) مكنتش مصدقه انى هشوفها وكان نفسى اديها حضونه كبيرة قبل ما امشى واللى هيقولها ماما بعد كده هزعله دى حلوة واصغر منكم كلكم
عم الشباب والرياضه احمد سوووو مش عارفه اوصفلكم سعادتى انى اخيرا شفته
وكان نفسى اعرف السندوتش اللى معاه فيه ايه
احمد رفعت (قضيه عم احمد ) شخص لطيف جدا ومهذب وسعيده بمقابلته
اشرف توفيق ( اخف دم ) للاسف شفته متاخر قوى بس لحقت اسلم عليه
مروة ( لماضه ) كتكوته جدا وشربات فوق ما تتخيلوا
فريده ( حكايات فريده ) كنت متخيلاها اكبر من كده بس ماشاء الله جميله جدا شكلا ومضمونا
المفقوعه مرارتها بجد حرام اللى فيفى بتعمله فيها لانها رقيقه جدا وعسوله قوى
رئيسة حزب الاحلام شخصيه جميله قوى وهاديه
رودى ( بنوته مصرية) كنت فرحانه قوى لما شفتها وكمان علشان فى بينا صديق مشترك محمد ( الولد الشقى ) اللى كان نفسى يكون موجود
محمود الدوح من الناس اللى شفتها فى الاواخر للاسف
احمد سكر من الناس اللى اتعرفت عليها برضه متاخر
لكن للاسف بعد كده اكتشفت وجود ناس كتيييييييييييررررر قوى ملحقتش لا اكلمهم ولا اسلم عليهم
شمعى اسعد ، وينكى ، شريف ( سيبو فى حالو ) ، محمد ابو زيد ( دكتور حر )
صاحب المضيفه ، الاستاذ محمد شلبى ( عصفور المدينة )
ايناس لطفى اللى كنت فاكرة انا وشيماء الجيزى انها مجتش لولا انها كلمتها بعد كده
وتامر نبيل اللى بقوله سلامتك الف سلامه
وغيرهم كتير جدا كنت اتمنى اتعرف عليهم
ده غير الناس اللى مقدرتش تحضر ومنهم نوران ( بنت خيخه ) كان نفسى اشوفها بجد وسالت عنها فاتيما
وسامحونى واعذرونى اذا كنت نسيت حد من اللى قابلتهم واتعرفت عليهم او من الناس اللى كانت حاضرة
العدد كان ما شاء الله كبير جدا وغير كده كنت مضطرة امشى علشان السفر
وملحقتش اتعرف على كل الناس ودى حاجه مزعلانى قوى بس اللى مفرحنى ان كل الناس دى جايه علشان بتحب بعضها بجد واللى بيربطهم صداقه كلمه وراى حتى لو عمرهم ما اتقابلوا
الحمد لله حفل ناجح بغض النظر عن اى حاجه ممكن تكون حصلت او حتى الزحمه والحر
سعيده انى لقيت ناس حبونى وحبيتهم وفرحوا لما شافونى
وناس قروا ولو حاجات بسيطة فى المدونة ، وناس اتيحت ليا الفرصه انى اعرفهم لاول مرة
للمرة التانية اسفه بجد اذا كنت نسيت اى اسم
اليوم بجد كان يوم فرح لينا كلنا
وان شاء الله نقدر نتقابل كلنا مرة تانية وثالثه وعاشرة
والمرة دى يمكن يكون ده البوست الوحيد اللى مش هقدر فى اخره اقول
اهـــــــو ده عيبـــــــــه

مايو 21، 2008

نفضنا يا ابن الغالى


امبارح كانت حلقه القاهرة اليوم لعمرو اديب غاية فى الاستفزاز ، ليه بقى ، لان البرنامج كان بيناقش موضوع قانون الضرائب العقارية الجديد اللى تم سلقه بمنتهى السرعه من قبل يوسف بطرس ابن الغالى مسئول الجباية فى مصر وذلك لتنفيض الشعب المصرى من اخر قرش فى جيبه
*****
الفكرة كلها ان بعد العلاوة السودة اللى الناس ملحقتش تتهنى بيها اصبح الشغل الشاغل للحكومة ازاى ترجع العلاوة تانى اضعاف مضاعفه، فطبعا بديهى ان الحل الامثل زيادة الضريبة على اى حاجه او اختراع اى ضريبة جديدة المهم يلموا القرشين علشان تجبر
*****
الحلقه كان فيها ضيفين ، احدهما الرئيس الاسبق لمامورية الضرائب العقارية والاخر هو احد اعضاء مجلس الشعب المعارضين للقانون الجديد
*****
والصراحه ان رئيس المامورية الاسبق كان معترض شكلا وموضوعا على القانون بكل جوانبه ، لكن الاول شرح ايه هو القانون الحالى وده اللى لازم اديكم فكرة عنه علشان تعرفوا مدى الظلم الجائر اللى ابن غالى ناوى يعمله
*****
القانون الحالى بيقول ايه، تحتسب الضريبة العقارية على الوعاء الضريبى بعد خصم 20% من القيمة الايجارية كمصروفات ، بمعنى ان انا لو عندى عمارة فيها شقق باجرها بتطلعلى فى السنة مثلا 100 الف جنيه يبقى يتخصملى 20% وادفع ضرائب على الباقى اللى هو 80 الف جنيه ، لحد كده حلو
الكلام ده للناس اللى بتأجر شقق ، اما اصحاب الشقق التمليك او اللى شارى فى مشروع او جمعيه او كل الكلام ده فمعفى من الضريبة العقارية بنص قانون سنة 1981
*****
جه بقى سى غالى يقولك ايه ، الكلام ده مينفعش ازاى الناس دى متدفعش ، خصوصا بعد ما زادت الابراج والفيلات والقصور وشاليهات الساحل وكل الحاجات بتاعه الناس الاغنيا فلازم الناس دى تدفع ضريبة عقارية، ماشى لحد كده انا معاه ان الناس دى تدفع ضريبة ، مادام معاهم يبقى يدفعوا وماله واهو نبقى شوفنا منهم حاجه
*****
المشكلة بقى فى انه عايز يعمم القانون على مخاليق ربنا كلهم ، يعنى اللى بانى قصر زى اللى طلع عين اهله على ما عرف يجيب شقه، والمصيبة الاكبر ان الضريبة هتتحسب على قيمة العقار الشرائية الآنيه ، بمعنى ان يوسف بيه مالوش دعوة انك من 20 سنة كنت شارى الشقه دى ب50 الف جنيه ، هو هيحاسبك انها انهارده بنص مليون ، واحسب انت بقى 10% ضريبة يطلعوا كام
*****
وعلشان طبعا يقدر يحدد القيمة السعرية دى ، فهيكون فى لجان مخصوص تلف جمهورية مصر الموكوسة علشان تحصر المبانى والعقارات وتتمنها ، وبناء على قرار اللجنة دى حضرتك تعرف هتدفع كام ؟ ومادام لجنه يبقى اكيد هتتحكم فيها الاهواء ، والرشاوى والظلم الجائر والمحسوبية وكل البلاوى
*****
الغريب انهم لما طلبوا من الوزير يحدد شكل تطبيق القانون او النسب اللى هيشتغل على اساسها ، قام جابلهم ورقتين كده فيهم شوية نسب حاسب على اساسها الضريبة ، لا تمت لاى قاعدة ضريبية او رياضيه او تباديل وتوافيق ولا حتى سيجا
*****
اما راى عضو مجلس الشعب فكان ان القانون جائر على كافه القطاعات
اولا قطاع الحكومة: لان علشان تعمل اللجان دى وتجيب موظفين وتدفعلهم وتحصر المبانى وكل الليلة دى علشان منتهى امل وزارة المالية انها تلم 2 مليار جنيه، تبقى حسبة خسرانه وكان ممكن تحاول تلمها من خلال تحسين الاداء الزراعى او الصناعى من خلال الوزارات التانية ، بس ليه ده يحصل مادام سى يوسف موجود
*****
ثانيا بالنسبة للشعب: ازاى اطالب واحد قاعد فى بيت اشتراه بشق الانفس او ورثه انه يدفع ضريبة عن قيمة انهارده، يعنى افرض واحد وارث بيت فى حى راقى وممكن يكون مش لاقى ياكل او يدفع الضريبة يبقى ازاى، يعنى انا مثلا شقتنا دى يوم ما اشتريناها من حاجه وعشرين سنة كانت لا تتعدى 50 الف جنيه، دلوقتى بسعر السوق ممكن توصل 180 الف مثلا هل معنى انى قاعده فى عقار قيمته بالتمن ده انى اقدر ادفع كل سنة مبلغ ضريبة اد كده ، ولا هى مثلا حاجه بتجيبلى ايراد علشان يبقى من حقهم يطالبونى بضريبة ؟
*****
ثالثا القضاء : الموضوع ده هيعمل ضغط على العملية القضائية ، لان الناس مش هتقبل تدفع بالساهل ، وبالتالى هتبدأ تقدم طعون تتحول بعد كده لدعاوى واضرب بقى كام مليون بنى ادم مش هيدفع فى كام قضية وتخيل الوضع هيبقى ازاى
*****
الصراحه ان كان ولابد من الضريبة ، يروح يفرضها على اصحاب العقارات اللى برا كوردون المدن ، زى القصور والشاليهات والكلام ده ، لكن ميجيش على واحد مثلا كل اللى حيلته بيت مهكع فى منطقه شعبية ويقوله ادفع ، وخدوا بالكم ان ده هييجى برضه على دماغ المستاجر مش بس صاحب الشقه الملك ، لان بالوضع ده اصحاب العقارات هتطالب برفع الايجارات علشان يقدروا يدفعوا الضريبة ، وهما اصلا لسه معرفوش راسهم من رجليهم فى موضوع قانون العلاقه بين المالك والمستاجر
*****
ابوس ايدك يا بتاع الجباية ارحمنا ، البعير هلك ، روح اتشطر على الناس اللى معاها ، اللى اتحدى لو واحد منهم دفع تعريفه فى الحكاية دى ، لان بمنتهى البساطه ممكن تجيله اللجنة يديها قرشين تمسح قصره او فيلته من خريطة مصر كلها وكانه نسيا منسيا، ولا انت عايزنا نسيب البيوت ونقعد فى خيم الايواء ، المصيبة بقى انه يكون هيدفع بتوع الخيم هما كمان،السؤال اللى بيطرح نفسه يا ترى ابن الغالى هو وولاده واخواته والوزرا واللى معاهم والناس دى كلها اللى عندهم بدل البيت عشرة هيدفعوا فى الليلة دى ، ولا هنتنفض لوحدنا ؟
واهـــــــــــو ده عيبـــــــــــــــه

مايو 16، 2008

لو قابلت الست دى قول يا فكيك


بما ان المساواه فى الظلم عدل ، فمن العدل عزيزى هو انى اقولك شوية حاجات لو لقيتها فى الست يبقى تقول يا فكيك


النكـــــــــــــدية


هو: السلام عليكم

هى: ايه اللى جابك بدرى كده من الشغل؟ انا لسه مطبختش وورايا غسيل وو......

هو: طب ردى السلام الاول ، انهارده يا ستى اخدت مكافاة من الشغل فقلت امشى بدرى واشتريلكم شوية حاجات

هى: ياما جاب الغراب لامه، ايه اللى يخليك تروح تشترى كده من نفسك ، انت عارف ان ذوقك وحش كنت اديتنى الفلوس اجيب انا

هو: يعنى دى جزاتى، الامر لله ، عدينى بقى خلينى ادخل اريح شوية علشان هنخرج بالليل نتعشى برا

هى: تعدى فين، انت مش شايف الارض لسه ممسوحه استنى مكانك لغاية ما تنشف ، ولا انا الجارية اللى جابوهالك

هو: @!؟# روحى يا شيخه اللهى ينكد عليكى زى ما نكدتى على


خميرة عكننه، هدفها الاساسى انها تكرهك فى الحياه وتقضى على شوية الامل اللى عندك ووسيلتها فى كده البوز المتين اللى بيظهر مع اى حوار او مناسبة او مبادرة منك او اقتراح لاى حاجه، وساعات بيكون مش محتاج سبب علشان يظهر لان بيبقى خلاص الوش اطبع ع القالب ده ، واحب اطمنك ان مفيش فايدة حتى لو ادتلها صوابعك العشرة شمع، فوفر الشمع ده لواحده ممكن تكون سعادتها انها تقعد على ضوئه معاك



اللعـــــــــــــــــوب


هى: لعلمك ، انا كان لا ممكن ابدا اقعد مع شــاب فى مكان عام ،اه امال ايه انا من عيله محافظــة قوى ، لــولاش بس حسيت انك ابن ناس وحبوب ودمك شربات

هو: والله انا قصدى شريف ، بس انا قلت نتعرف على بعض اكتر قبل ما اتقدم واخطبك

هى: اه ما انت لازم تخطبنى ، انت فاكر بنات الناس يخرجوا مع شباب كده بالساهل

الجرسون: انسه فتكات ، انتى فين من زمان ده استاذ محمود جه كذا مرة وسال عليكى ، واستاذ فتحى كمان

هو: نعم ؟ محمود وكمان فتحى ، الله الله ، وعماله تقوليلى عيلة ومحافظة ده تلاقى صورتك هى اللى فى المحافظة، انا ماشى ومش عايز اشوف خلقتك تانى

هى: استنى يا احمد.. يا امجد ... ياااا.... يووووه قطيعه هو كان اسمه ايه؟



زى ما فى رجاله عينها زايغه، فى برضه ستات بتلعب بالرجاله وبتحب انهم يبقوا كتير حواليها، ويدوروا فى فلكها هى بس وده ممكن يكون نوع من انواع المرض ، الغريب انها ممكن ترسم عليك براءة خضرة الشريفه بذاتها وفى رجاله كتير ممكن تصدق ويدخل عليها الشوية دول ، المهم انك بذكائك تقدر تكتشف ده بدرى قبل الفاس ما تقع فى الراس وساعتها يا حلو للخلف دُر طوالى





الغيــــــــــــــورة

هى: انت متشيك كده وخارج على فين


هو: هكون رايح فين يعنى ، عندى انهارده اجتماع مهم فى الشغل مع مديرين الفرع الرئيسى ولازم يكون مظهرى كويس قدامهم

هى: مديرين ؟ وهما المديرين بيتلبس لهم احسن بدلة وكمان بيتحطلهم برفان

هو: لا ماليش حق المفروض اروح بالبيجامه ومن غير حموم كمان علشان ترتاحى

هى: قدامك حاجه من اتنين، يا تغير البدله دى وتلبس واحده على مزاجى ياما مش هتنزل من البيت خالص

هو: انا عندى حل تالت ، ما تيجى معايا الشغل احسن @#؟!#؟

هى: والله فكرة، استنى لما اقوم البس !!




الغيرة مرة وقاتله، خصوصا غيرة الست لانها ساعات بتكون انعكاس لحب التملك ، وممكن توصل انها تخنق الانسان وتحسسه ان انفاسه محسوبة عليه ، مع الست اللى زى دى علشان تريح دماغك يبقى تصور يومك صوت وصورة لكى يطمئن قلبها عن تحركاتك ، وتمضى قدامها حضور وانصراف وتعتبر ان زيك زى اللى عليه مراقبه مع الفرق ان هو بيبات فى القسم وانت بتبات فى بيتكم




المهملــــــة

هو: فين القمصان بتاعتى؟ مش لاقى ولا واحد فى الدولاب

هى: اصلهم فى الغسيل، منا نسيت اغسل امبارح

هو: مش كفايه البيت يضرب يقلب ومفيش حاجه فى مكانها ، والعيال شكلهم ولا الشحاتين كمان مفيش هدوم نظيفه طب هنزل الشغل ازاى دلوقتى

هى: معلش اتصل بيهم وخد انهارده اجازة ، مش هيجرا حاجه

هو: وانتى على بالك ايه ، بصى بقى مبدهاش انا هاخد بعضى واروح اقعد عند امى على الاقل الاقى حته نظيفه اقعد فيها بدل المزبله دى

هى: طب طالما كده بالمرة خد معاك القمصان تتغسل عند مامتك !!



قمه البرود اللى فى الدنيا ، عندها قدرة غريبة على التعايش فى وسط الفوضى وقله النظافه ومتجاهله حقيقه ان مظهر البيت والزوج والاولاد مسئولية الست ، وطبيعى ان الاهمال يكون فى نواحى حياتها كلها من اول مظهرها لحد بيتها وولادها ، ودى مينفعش معاها انسان منظم او منضبط فى حياته ، دى محتاجه فنان بوهيمى زى العيسوى حياته عبارة عن فوضى كبيرة وبيستحمى من السنة للسنة






المــــــــــــــادية



هى: فين الفلوس اللى قلتلك عليها ؟

هو: فلوس ايه انتى مبتشبعيش ، اجيبلك منين؟

هى: ماليش دعوه اتصرف ، اشمعنى انا اللى بختى قليل من دون الناس ، مش شايف اختى سوسن جوزها مهنيها ازاى ومغرقها فلوس هى وعيالها

هو: طب هو راجل مقتدر وربنا كارمه ، انا اجيب منين اسرق يعنى ولا انهب علشان ارضيكى

هى : معرفش ، الراجل الشاطر هو اللى يعرف يجيب القرش من بق العــوو

هو: @!؟#؟@#! ياخى عــوو لما يلهفك



الست اللى زى دى تفضل تقولك هات هات لحد ما تجيبلك الهيتهات، الحياه بالنسبة لها مش اكتر من مشروع استثمارى كبير الهدف الوحيد منه هو الربح المادى، واكيد انت هتكون فى حياتها صفقه ، ودورك الاساسى انك تبقى ممول وراعى رسمى، وياويلك لو مقدرتش تقوم بالدور ده لانها هتفضل طول عمرها تقطمك بالكلام وتقارنك بفلان وعلان ، ومش بعيد تلاقى نفسك من كتر زنها على ودانك فتحت الدرج او مديت ايدك للحرام ، ودى فيها كلابوش يا حلو





السطحيــــــة-المغـــــرورة


هو: قراتى الكتاب اللى ادتهولك ؟

هى: هه ، لا لسه مش فاكرة اصلا حطيته فين

هو: معقول ده كتاب مهم ، واكيد لو قريتيه هتعرفى منه معلومات كتير كويسه

هى: بعدين ابقى اشوفه، بقولك انهى احلى على الروج الفوشيا ولا الاحمر؟

هو: انا بكلمك عن الكتب وانتى تقوليلى روج

هى: كتب ايه ووجع دماغ ايه، ده بدل ما تحمد ربنا انك خاطب اجمل واحده مش بس فى العيلة لا فى البلد كلها كمان عايزنى امقق عنيا الحلوة فى كلام فاضى، ال كتب ال وهو انا ناقصه علم

هو: انتى شايفه كده ؟

هى: انا شايفه ان ماكس فاكتور نمرة 15 هيكون احلى على !!



انا دمجت الصفتين فى بعض لان غالبا ما هتلاقى الست السطحية انسانه مغرورة وغرورها بيصورلها انها مش محتاجه تتعلم او تعرف اكتر، وبرضه قلما تلاقى مغرورة مش سطحيه لانها بتبص للامور بما يتناسب مع وجهه نظرها هى بس مهما كانت مختلفه عن اللى الناس شايفاه ، والغرور مرفوض حتى لو كانت بتتغر بعلمها مش بجمالها ، عموما لو كانت طموحاتك انك تتجوز عروسة حلاوة للفرجه بس فاحب اقولك فى الزمن اللى احنا فيه ده سوق الحلاوة جبر ، وان كان الموضوع يفرق معاك قوى يا سيدى اختارها عاقله وابقى اعملها عمليات تجميل بعد كده !!


طبعا مش محتاجه اقول ان مش كل الستــات كده ، وده بجد مش تحيز بس الحقيقه ان دايما السئ هو اللى بيظهر وبيجذب نظـرنا اكتر ، بالظبط زى البحر مليان سمك جميل اشكال والوان لكن للاسف الميت بس هو اللى بيطفو على السطح

الستات الكويسة كتير ، بس المهم انك تدور كويس وبتأنى لان اللؤلؤ دايما بيكون فى اعمق حته فى البحر ومحتاج حد يكون عنده الصبر والعزم انه يلاقيه بجد ويقدر قيمته ، مش حد يستسهل ويفرح بالصدف الفاضى المرمى على الشط



عموما حتى لو قسمتك خلتك تصادف حد بالصفات دى ، اوعى ده يخليك تكره كل الستات وتقول زى ما قال صلاح جاهين

اوعى تصدق انثى ، المراة خلاص الغاء اعدام

مخلوقه من ضلع اعوج ، وزى البحر فى قلبه ضلام

واهــــــــــــو ده عيبــــــــــــــه

مايو 14، 2008

اخيرا العدد الاول




اخيرا يا جماعه اتحققت الفكرة ، اننا نوصل صوتنا كمدونين من خلال مدونات مصرية للجيب ونكون انعكاس حقيقى لصوت الشارع المصرى ومشاكله والقضايا المطروحه فيه


*****

والحمد لله تم الانتهاء من العدد الاول ، ولى الشرف انى اكون واحدة من ضمن المدونين اللى موضوعاتهم هتنزل ان شاء الله فى العدد الاول


*****
شكر وتقدير لاصحاب الفكرة والقائمين على تفيذها واللى كان هدفهم ان صوت المدونين يوصل لكل الناس خصوصا اللى معندهمش فكرة عن عالم التدوين او الانترنت

*****
اكيد ان شاء الله الكل معزوم فى حفله التوقيع سواء مدونين او غير مدونين الدعوة عامه لكل مهتم ومشجع للفكرة ومتحمس ليها




حفلة التوقيع بمكتبة عمر - عمر بوك ستور
شارع طلعت حرب من ميدان التحرير فوق مطعم فلفة
الموعد الخميس 22/5/2008 ـ
الساعه 6.30 مساء

 

Term of Use

أهو ده عيبه Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino