فبراير 21، 2008

يا شعبى الصبور المهاود المطاطى المطاوع



بصوا بقى انا فكرت-ودى طبعا حاجة مش بعادة-ولقيت اننا دايما بنحب نعرف اراء الناس والشعوب فى حكامها وبنفرد للكلام ده صفحات وصفحات، وعمرنا ما فكرنا نعرف راى الحاكم نفسه فى شعبه، مش بيقولوا مش لازم نحكم ع الكلام من طرف واحد
**
علشان كده بقى انا فكرت اعرض الموضوع من زاوية عكسية-ولان طبعا الجبن سيد البسطرمة-انتوا عارفين، فقررت اسمى الدولة الى بنتكلم عليها (جمهورية بعرة )،حد يقولى اشمعنى الاسم ده اقولك علشان هى بالظبط عاملة زى قهوة بعرة الى موجودة فى اى مكان شعبى،مفتوحة للى داخل والى خارج ع البحرى،يشرب وياكل ويسرق كمان وفى الاخر يهرب من غير ما يدفع الحساب،حتى القهوجى الى شغال فيها حرامى وبيسرق صاحبها، ومع ذلك لسه مفتوحة متسالنيش ازاى
**

المهم انا قررت اسمح لفخامته (الى هو رئيس جمهورية بعرة)انه يعرض وجهة نظره لعل وعسى يكون العيب مش منه، واهو نبقى اديناله فرصته برضه، ربنا ميرضاش بالظلم،عموما الكلام الى جاى ده على لسانه، ويتقطع لسانى لو كان ليا دخل:-


يا شعبى الصبور المهاود المطاطى المطاوع


بصوا بقى م الاخر انا زهقت وقرفت منكم، وبقولهالكم قبل ما انتوا تقولوها،انا كان مالى ومال الشغلانة دى، اشمعنى انا الى حظى يوقعنى فى شعب زى ده ، ما الشعوب بره زى الفل وتشرح القلب الحزين، انما انا الى بختى كده وقعت فى شعب معفن كحيان وشه يقطع الرزق وريحته افيييييييييي خالص

**

انا م البداية مكانش ده طموحى، انا كنت حاطط عينى انى اسافر احكم اى شعب برا،هما يعنى زمايلى النظاف دول احسن منى فى ايه،مش كان زمانى حاكم الامورات ولا حتى لوبيا ، لكن اعمل ايه منها لله شومان مراتى ، اول ما جتلى الشغلانة دى مكنتش عايزها قولتلها يا شومان تعالى نسافر اى مكان تانى نحكمه، قالتلى ميحكمش انا مسبش امى واسافر اتغرب، اطريت اوافق وحتى بعد ما امها راحت مطرح ما راحت رجعت عرضت عليها الفكرة تانى، قالتلى نعم انت عايزنى اسيب صاحباتى فى نادى اللوتارية ، والمشروعات الى انا عاملاها وباكل منها عيش علشان اجى معاك برضه ميحكمش

**

المهم سلمت امرى لله ورضيت بيكم يا حوش، وكان جزائى ايه غير قلة القيمة والفضايح الى انتوا عاملينهالى فى كل حتة لما بقت رقبتى اد السمسمة فى المحافل الدولية


كل ما اروح حتة يشاوروا على ويقولوا مش ده الراجل بتاع الشعب المعفن ابو قفا كبير، لما الواحد بيبقى فى نص هدومه، وده كله من ايه مش من الى يتشكوا فى ايديهم الى فاضحنى فى جرايد ومدونات ، واشى حرام واشى كفاية واشى والنبى اخر مرة

طب ودينى ما اخليكوا تخرجوا من بيوتكم، والراجل فيكم يطلعلى وانا ارجعه يلبس بامبرز تانى ده لو قدر على تمنه


وبمناسبة الكلام ده، ايه بقى حكاية الاسعار الى مش عاجباكم دى عايز افهم، ايه يعنى الزيت والسكر والارز والسمنة واللحمة والخضار والفراخ والبيض والسمك والفول والعيش والملح والدقة يغلوا

هما يعنى بيغلوا عليكم لوحدكم ، منا برضه مكوى بالغلا، من كام يوم شومان خدت منى مليون ونزلت السوبر ماركت تجيب شوية جبن وزجاجة زيت وكيلو سمنة وحتتين صابون الشمس وكام مكعب ماجى رجعت قالتلى الفلوس مكفتش

انا الدم غلا فى عروقى-حتقولولى حتى الدم غلا حقولكم اه- قلتلها ازاى يا هانم امال لو مكنش السواق بياخد الطيارة ويجيبلك الجبنة من فرنسا والزيت من اسبانيا والسمنة من هولندا، انتى بتخنسرى من ورايا يا مدام، لكن بينى وبينكم لما قعدت مع نفسى كده قلت اللهم اغزيك يا شيطان، قلت اكيد الفلوس راحت على حتتين صابون الشمس بتاع الغسيل ومكعبات الماجى اصل دول مش بعرف اجيبهم بالطيارة
يعنى مش انتم بس يا اساتذه الى بتعانوا، العبد لله كمان طافح الدم وطالع عينه وياريت عاجبكم


لا وكمان عايزنى اشغلكم ده الى ناقص، اذا كان الواد ابنى الكبير شمال معرفتش اوظفه فى حتة ، واخر ما زهقت رحت عامله لجنة من حر مالى بدل قعدته عواطلى كده،وقلت اهى تبقى مصلحة تنفعه الواحد مش عارف بكرة مخبى ايه،تكونوش فاكرين الواد اتاخر فى الجواز لحد ما بقى فوق الاربعين عياقة يعنى ، ولا فاكرنى قاعد على تل فلوس علشان اجوزه، لولاش بس ربنا سترها بجوازة مرتاحة توزن العملية شوية كان فاته لسه قاعد جنبى


تقوموا انتوا تقولولى عايزنى اشغلكم واجوزكم، امشى ياله منك له بعيد حنرش مياه


عموما علشان تبقوا عارفين ده مش اخر كلام ما بينا، انا لسه على قلبى منكم كل علة وعلة اد كده، ومسيرى اطلع الى جوايا بس مرة تانية، ولحد ما ده يحصل ودينى وما اعبد الى حسمع منكم صوته لحبعت استورد مخصوص اسياخ من المانيا علشان احط السيخ المحمى فى صرصور ودنه ، ولا استورد ليه انا اوصى عليهم حبيبى عزوز يعملهم وصاية ،حتقولولى واسياخ جديدة ليه اقولك لا يا حدق دى اسياخ تانية للودان غير الى انتوا متعودين عليها فى الاقسام، ولغاية ما اجيلكم تانى لموا من بعضكم انت يا واد منك له حق الاسياخ ولا حجيبها كمان على حسابى


اهــــــــــــــو ده يبقــــــــى عيبــــــــــــه

0 عرفوا عيبها:

 

Term of Use

أهو ده عيبه Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino